Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor wie de voorbije maand onder een steen heeft geleefd: Uber en Volvo steken de koppen bij elkaar om een autonome automobieltoekomst te ontwikkelen. Volvo belooft zo’n 100 rijhulploze (!) bolides aan Uber te gaan verkopen, waarna het ‘taxibedrijf’ er eigen software in wil monteren. Wordt dit dan de autonome revolutie waar echte DRIVRs niet voor in de rij staan?

Volvo Cars and Uber join forces to develop autonomous driving cars

In het bijhorende persbericht wordt meteen een duidelijke nuance gelegd: “Het ziet er naar uit dat de bedrijven niet zullen samenwerken voor het autonome rijden op zich. Volvo én Uber zullen onafhankelijk technologie ontwikkelen om autonoom te rijden, dan wel op hetzelfde platform.” Het resultaat? Extra omzet voor Volvo, en mogelijks werelddominantie (of een gat in de markt) voor Uber. Denk er gerust even over mee. Stel dat Uber er – al dan niet sneller dan rivaliserende automerken – in slaagt om een veilige, autonome technologie te ontwikkelen, die in op een breed gamma wagens uit te rusten valt. Zoiets kan resulteren in een leger hyperefficiënte taxi’s – goedkoop, snel, comfortabel – zonder chauffeur. Ik zie nu alvast drie innovatieve toepassingen.

Volvo-Uber-Autonomous-driving-02

Eén. Stadscentra met louter autonome taxi’s en openbaar transport. Uber heeft technologie in handen waarmee het wagens als ‘bus’ kan laten rijden. De software berekent een efficiënte route tussen een handvol klanten, met verschillende pick-up- en drop-offpunten, waarbij geen enkele passagier meer dan 2 minuten verliest. Resultaat? In plaats van 1 chauffeur die 1 klant of een klantenpaar bedient, krijg je 1 auto (met één extra plaats) die tegelijkertijd verschillende klanten bedient zonder tijdsverlies. En dat zal ook een pak goedkoper zijn dan de taxi of het openbaar vervoer.

Twee. Stel dat Vader Staat binnen een decennium of twee een soort ‘carpool’-regel vooropstelt. Zelfde principe als hierboven, maar dan op een andere manier ingevuld. Bedrijven zouden per ‘x’ aantal werknemers één wagen kunnen leasen die hen over en weer naar het werk kan voeren. Een pak minder auto’s op de baan en bijgevolg ook minder files. Uitgezonderd verkopers, vertegenwoordigers en mensen die vaak de baan op moeten uiteraard.

Drie. De privatisering. Anno 2016 is het extreem moeilijk om nog rendement uit je zuur verdiende spaargeld te halen. Vastgoed? Veelal te duur. Oldtimers? Ja, maar hoe lang gaat dat nog duren? Goud, zilverstukken, aandelen, olie? Te volatiel en risicovol. Stel dat je een autonoom rijdende taxi kan kopen, die je slapend rijk maakt.

Volg even de rekensom mee. We investeren 50.000 euro in onze taxi en voorzien 5.000 euro kosten voor onderhoud en dergelijke. Stel dat je autonome taxi minimaal 5 klanten per dag aan een gemiddelde prijs van €10 per klant bedient en dat die taxi 350 dagen per jaar rijdt. Zoiets komt neer op een omzet van 17.500 euro per jaar en een terugverdienperiode van slechts 3 jaar. Het vierde jaar? 17.500 euro ‘kosteloze’ omzet…

A photo illustration shows the Uber app logo displayed on a mobile telephone, as it is held up for a posed photograph in central London, Britain August 17, 2016. REUTERS/Neil Hall/Illustration

Nu, de kans dat al het bovenstaande ook werkelijk realiteit wordt, is mijns inziens niet erg groot. Waarom ik er dan 500 woorden aan vuil maak? Omdat ik er al twee maanden over loop na te denken en omdat eens nadenken over een mogelijke toekomst niet echt kwaad kan, zeker voor autoconstructeurs. Omdat ik enerzijds hoop dat dit de klassieke autobelevenis gaat redden, en anderzijds vrees zelf niet meer te kunnen rijden. Heb je zelf een idee over dit topic? Laat het gerust hieronder weten!