Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De snelheidsrace in Monza was een kolfje naar de hand van Mercedes afgelopen weekend. Niet onlogisch als je de snelste wagens van het pak hebt. In de race verloor Hamilton zijn pole aan Rosberg die doorstoomde naar de overwinning. En dat was dat. Het echte nieuws ontstond echter in de marge, want vanaf  2017 hebben we eindelijk weer een – zeer getalenteerde – Belg in de F1. Een wereldje dat deze week mogelijk verkocht wordt voor een duizelingwekkend bedrag van 8,5 miljard euro.

Een collectieve vreugdekreet slaakten we bij DRIVR toen het nieuws binnenliep dat Stoffel in 2017 een echt zitje krijgt bij McLaren-Honda. Eindelijk weer een Belg – nota bene de tweede Vlaming ooit – in de Koningsklasse, en dan nog meteen bij een team met naam. Aan de zijde van Ferando Alonso kan Vandoorne gerust nog wat in de luwte groeien, maar tegelijkertijd zit de kans er in dat hij – sorry Fernando – die ouwe Spanjaard snel achter zich zal laten. Ze zullen elkaar dus alleen maar beter maken.

McLaren heeft al heel wat geïnvesteerd in Stoffel en wil zijn talent kennelijk niet zien ontplooien bij een andere renstal. Dat onze 24-jarige landgenoot de druk aankan, bewees hij al in de tweede race van het seizoen in Bahrein, na halsoverkop opgeroepen te zijn om Alonso te vervangen na zijn horrorcrash in race één. Daar reed Stoffel stoïcijns en met bravoure in de punten. Maar wat dan met die andere ex-wereldkampioen, Jenson Button? Die blijft bij McLaren, maar dan wel in een rol achter de schermen waar hij intensief zal meewerken aan de ontwikkeling van de wagens. Er zijn ergere manieren om op ‘pensioen’ te gaan na 16 jaar, meer dan 300 races en 15 zeges op het hoogste niveau.

Wie wel volledig van de radar blijkt te verdwijnen, is Felipe Massa. Na een al even indrukwekkende carrière van 14 jaar en 11 overwinningen kondigde de Braziliaan afgelopen weekend zijn afscheid aan. De laatste race in Abu Dhabi dit seizoen wordt tevens zijn 250ste.

McLaren_01

“In mijn carrière heb ik veel jonge coureurs zien komen en gaan en ik herken meteen de echte talenten. In Bahrein heb ik ontzettend prettig met Stoffel gewerkt en ik kijk uit naar onze verdere samenwerking. Ik help hem graag om zich nog verder te ontwikkelen. Samen met Jenson weet ik zeker dat hij en ik McLaren-Honda terug kunnen brengen waar het hoort: helemaal vooraan de grid.” – Fernando Alonso.

Maar terug naar onze trots. Sinds 2013 maakt Vandoorne deel uit het McLaren Young Driver-programma, waarna de successen in de World Series by Renault en de GP2 snel volgden. De self-made Belg heeft het dan ook altijd gedaan met zijn talent én geduld. Geen grote sponsors, enkel Stoffel, want what you see is what you get. Om maar te zeggen: Vandoorne heeft zelfs geen manager. Moet er onderhandeld worden met de bazen, dan doet de nuchtere Belg dat gewoon zelf.

Stoffel_01

En op die manier komen we naadloos aan bij de grootste baas in de F1, Bernie Ecclestone. Er is namelijk een grote verandering op til in de hoogste motorposrtklasse, want de F1 wordt deze week mogelijk verkocht. Liberty Media, het bedrijf dat ook Virgin Media in handen heeft, wil voor 8,5 miljard euro 35 % aan aandelen van investeringgroep CVC Capital Partners overkopen. Waarmee het ook meteen hoofdaandeelhouder wordt. Of dat een goede zaak is voor de F1? Velen denken van wel, omdat de sport een internationale imagocampagne kan gebruiken – en dat is precies wat Liberty Media van plan is. Bovendien is er een nieuw evenwicht nodig, vooral in het raceveld, waar – onder andere door het enorme prijzengeld voor de top – de kloof met het pak steeds groter wordt.

F1_01

Een nieuwe wind lijkt dan ook een nieuw topman als logisch gevolg te hebben. Maar toch lijkt de 85-jarige Bernie Ecclestone in eerste instantie gewoon aan te blijven. Het zou misschien niet hetzelfde zijn zonder hem, maar zijn tonnen ervaring kunnen meer dan van pas komen om Liberty Media te begeleiden. Iets waar ook de teambazen achter staan; zij kennen immers de echte waarde van de F1-goeroe, wiens holding zelf nog 5,3 % aandelen in handen heeft. Kortom: het worden spannende tijden voor de F1, maar vooral voor autosportminnend België. Zet ‘m op Stoffel!