Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een wereldpremière coveren? We maken het niet elke dag mee bij DRIVR. Een extra woordje van dank dus aan Hyundai, dat ons uitnodigde voor het doopfeest van de nieuwe i30. Wat er zoal te ontdekken viel in de Europese hoofdzetel van de Koreanen te Frankfurt? Dat Hyundai zijn stek in het C-segment wil verstevigen, zoals de Tucson dat als ‘zoete broodje’ bij de SUV’s doet. En ook: dat de i30 een echte people’s car wordt dankzij de nieuwe designtaal.

Daar staan we dan met zijn allen. Even de adem inhouden tot de muur openschuift en de wagen tevoorschijn komt. Er komt geen rilling van opwinding bij de i30, maar wel een soort ‘hoedje af’ gevoel. De nieuwe ziet er immers volwassen en Europees uit, met het nieuwe DNA van Hyundai ingebakken.

Dat bevestigt ook President en Chief Design Officer Peter Schreyer: “Je kan inderdaad zeggen dat hij volwassener is geworden. Dat was deel van onze filosofie. We proberen het praktische en de emotie te combineren, maar tegelijkertijd de kwaliteit te verbeteren. We hebben nieuwe proporties ontworpen door de A-stijl terug te trekken en een sterke C-stijl te voorzien. Samen met de lage gordellijn geeft dit een andere karakter. Niet enkel bij zijaanzicht, maar rondom de hele wagen. De i30 staat hierdoor beter op z’n wielen en biedt een sportievere look.”

i30_01i30_04

Het pronkstuk van het nieuwe design vormt de zeshoekige grille die de neus siert en de handtekening moet worden van de volgende Hyundai-modellen. Toch doet de look van de i30 niet helemaal nieuw aan, en vind je overal wel iets herkenbaars terug. Zo doet de lange neus in zijaanzicht denken aan de Mazda 3, terwijl de achterkant bovenal een duidelijke touch heeft van de Tucson, maar misschien ook iets van de BMW 1.

Maar gelukkig zit er meer achter de i30 dan enkel het design. De nieuwe C-segmenter krijgt initieel drie benzinemotoren en een diesel mee. De 1,6-liter CRDi turbodiesel komt er in drie versies van 95, 110 en 133 pk. Daarnaast is er nog de 1.0-liter T-GDI driecilinder turbobenzine (120 pk), de 1.4-liter MPI viercilinder (100 pk), maar het neusje van de zalm is de eveneens gloednieuwe 1,4-liter T-GDI turbo van 140 pk. Een motor die maar liefst 10.000 testkilometers op de Ring moest doorstaan.

i30_06i30_07

Het verschil met de concurrentie – Golf, Focus, Astra, Mégane en 308 – zal hem dus zitten in dergelijke nieuwigheden en in de details. Op dat gebied zit het ook wel snor binnenin, waar de afwerking patent en de symmetrie aanwezig is. Maar waar ook de (vele) knoppen logisch en goed geplaatst zijn.

“De toegankelijkheid van de wagen is een trend die we willen doorzetten. Zowel op gebied van prijs, technologie als veiligheid. Zo voorzien we in één van de beste garanties met ons vijfjarige warranty zonder kilometerbeperking of de lifetime map updates over een periode van tien jaar. Die kleine dingen zijn er extra ten aanzien van de concurrentie”, verklaart Head of Product Management, Raf Van Huffel.

De echte prijzen zijn evenwel nog niet gekend. Maar als die even scherp zijn als die van de recent gelanceerde Ioniq, dan moge de concurrentie gewaarschuwd zijn. En dat zou ook op het vlak van de rijsensaties moeten gelden. Zo bestaat 53 % van de i30’s body uit hoogwaardig staal dat zorgt voor een gewichtsverlies van 28 kg. Bovenal is het uitkijken naar de stuurkwaliteit, want Hyundai claimt dat die 10 % scherper is geworden en 15 milliseconden sneller reageert. De standaard multilink ophanging achteraan draagt daar ook nog zijn steentje aan bij.

i30_02

i30_05i30_03

Waar het misschien nog het meest naar uitkijken is bij Hyundai en zijn nieuwe i30, is de toekomst. Zo werd er op de presentatie niet enkel geopperd dat er een sportievere hatchback en een stationwagen aankomen, maar bevestigde Peter Schreyer dat die niet lang op zich zullen laten wachten. En terwijl we hoorden dat er op het salon van Parijs nog een ‘specialleke’ van onder het doek komt, hopen we dat het de i30 N – de eerste creatie van Hyundai’s sportdivisie – zal zijn. Want die bevestiging hebben we wel al: de i30 zal de eerste zijn die het N-badge draagt.

Onder het sobere uiterlijk van de i30 schuilt dus wel degelijk een Europese veroveraar, die ook op het gebied van veiligheid een vijfsterrenwagen wil worden met maar liefst acht active safety features. Hopelijk durven ze binnenkort ook eens minder op veilig spelen in Seoul, dan komt die rilling over onze ruggengraat er mogelijk alsnog.