Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We schrijven het jaar 1972 wanneer Henry Ford II zijn handtekening onder het project ‘Bobcat’ zet. De Fiat 125 en Renault 5 zijn net ten tonele verschenen en de blauwe ovaal zal koste wat kost meespelen in het kleinste segment. Zo’n 40 jaar na dato tellen we net geen zeven generaties langs de Route Merveilleuse te Namur, waar menig Fiesta-fan voor het jubileum is samengekomen.

Fiesta-40year-02

Zo glijdt ook Team DRIVmet een nagelnieuwe Fiesta ST200 over de gladde kasseien van de Citadelweg in Namen. Honderd procent plichtbewust, maar vooral ook klaar voor de ‘Fiesta‘. Eens boven wordt de ST200 van stickers voorzien en de maag met koffie gelaafd, terwijl wij rustig door het deelnemersveld snuffelen. Quasi elke generatie is vertegenwoordigd, al zijn het – de Fiesta ST200 buiten beschouwing gelaten – toch de klassieke en geprepareerde bolides die het meeste aandacht krijgen.

Fiesta-40year-06

Fiesta-40year-03 Fiesta-40year-04

Fiesta-40year-01 Fiesta-40year-05

Wat gezellige babbels en een beknopte briefing later wordt het opzet van Ford meteen duidelijk: met zoveel mogelijk Fiesta’s in colonne naar Antwerpen rijden, inclusief tussenstop in het Brusselse aan AutoWorld. De sfeer zit goed en de kudde brult zich – na de obligatoire groepsfoto – gezwind tot leven. Fotograaf Gerd en ikzelf stellen ons strategisch op, om eerst een reeks beelden te schieten en vervolgens als free rider de sliert Fiesta’s her en der te kruisen op weg naar Brussel.

Ware het niet dat de begeleiders zich ook per Fiesta ST200 verplaatsen en wij bijgevolg (foutief) als deel van de organisatie worden aanzien. Eens de colonne gepasseerd is, dansen we het bochtige parcours naar beneden om … niet zo veel later een vijftal Fiesta ST’s in onze achteruitkijkspiegel te zien verschijnen. Zoals de wet van Murphy het dicteert, zetten de hemelsluizen zich vervolgens wagenwijd open en raken we het spoor volledig bijster. Dan maar knoeien met de knoppenzee en langs de snelweg naar Autoworld knallen.

Fiesta-40year-14

Fiesta-40year-17 Fiesta-40year-18

We parkeren ons naast de kopgroep en zijn nog geen minuut uit de wagen als we aangesproken worden door één van onze ‘achtervolgers’. ‘Uw stabiliteitscontrole stond op Sport, toch?’. ‘Uiteraard’, knipogen we de beste man toe, waarna we even uitweiden over het speelse karakter van de ST. Kleur je mooi binnen de lijntjes, dan word je keer op keer beloond met grip en snelheid. Ga je daarentegen expres wat bruusker rijden, dan word je op genietbare zijstapjes en lift-off overstuur getrakteerd. Om het verschil tussen de reguliere ST en de ST200 te voelen, zou je ze back-to-back langs een Ardennenpas moeten sturen. Maar over één ding kunnen we alvast zeker zijn: de Fiesta ST(200) is veruit de beste Junior Hot Hatch op de markt. En dat misschien al 40 jaar lang.

Als er dan toch verschillen moeten gevonden worden, is het misschien wel de maturiteit die de ST200 aan de dag legt. De rode naald komt sneller in het vizier door de kortere eindoverbrenging, wat – geholpen door 10% meer kracht en 20% meer koppel – de sprinttijd twee tienden inkort. Tel daar een 27 procent stijvere torsie-as achteraan, een langere rolstang vooraan en iets vergevingsgezindere schokdempers bij en je hebt de beste productie-ST tot op heden in handen. Alleen spijtig van de pedalen, die te ver uit elkaar staan om nog maar aantip-hielen te denken.

Fiesta-40year-21

Fiesta-40year-19 Fiesta-40year-22

Fiesta-40year-24 Fiesta-40year-23

Tijdens een korte wandeling langs de expositie rond Alpine zoeken we de prijs van de ST200 even op – en verslikken ons bijna in ons broodje. De gelimiteerde versie kost bijna 29.000 euro, maar liefst €5.835 meer over de normale Fiesta ST. Hoe dicht die prijs ook bij concurrenten Clio RS Trophy en 208 GTI by PeugeotSport ligt, neigen we toch eerder naar een standaard ST. Die is tenslotte ook al beter dan de concurrentie en bovendien eerlijk geprijsd.

Fiesta-40year-26

Fiesta-40year-40 Fiesta-40year-27

Als je daarentegen niet naar het etiket hoeft te kijken, is de ST200 een no brainer. Ziet er goed uit, rijdt fantastisch, is goedkoop in onderhoud en ga zo maar even door. Vaststellingen die bij nader inzien voor alle sportvarianten uit de Fiesta-catalogus gelden, en dat merk je aan de eigenaars. In positie langs een invalsweg naar het Atomium zien de parade voorbij glijden. Stuk voor stuk met lachende gezichten, omdat de Fiesta nu eenmaal een pretauto is. Petje af, Ford. En dat is een compliment dat we tot aan de Bocadero in Antwerpen meedragen, de laatste kilometers zelfs onder politiebegeleiding. Voor de eigenaars van een SuperSport, XR2, RS1800 of een ST is het immers elke dag Fiesta, maar voor ons is het telkens weer een pijnlijk afscheid. Laat de volgende generatie dus maar komen. Of zit er vooralsnog een RS van de huidige generatie in het vat?

[Fotografie: Gerd Moors]