Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Daar sta ik dan, in Hal 4 van de Mondial de l’Automobile aan de Porte de Versailles te Parijs. Rond mij een massa volk. Autojournalisten die op de tweede persdag nog zoveel mogelijk info trachten vast te krijgen over de nieuwigheden in autoland. En ik die mijn weg baan naar de stand van Toyota waar we worden verwacht. We, dat is ditmaal een internationale groep bloggers die door het Japanse merk uitgedaagd is om beter te doen dan een stel Romeinse universitairen in de Hybrid Eco Challenge. Wie niet waagt.

IMG_20160930_151616

IMG_20160930_150319IMG_20160930_150352

Of ik het zag zitten om voor twee dagen naar Parijs te gaan, was de vraag die zo’n tien dagen geleden op mij werd afgevuurd. Als groentje van de hoop (in beide betekenissen van het woord, nvdr.) was ik kennelijk de ideale kandidaat om DRIVR te vertegenwoordigen in de Hybrid Eco Challenge. Zo belandde ik die bewuste vrijdagmiddag tussen de net voorgestelde Toyota GAZOO Racing Yaris WRC  en de productieklare C-HR, die ditmaal ook een interieur had. Eenmaal alle deelnemers verzameld en de koffie verteerd kregen we een bondige briefing. Waar Toyota wil staan tegen 2050? Op niveau nihil, althans op vlak van CO2-uitstoot. Zo is het de bedoeling dat de bolides die dan rondrijden geen enkele gram koolstofdioxide meer uitstoten. Daarnaast willen ze er ook in slagen om auto’s op een CO2-neutrale te produceren. Nu, om een lang verhaal kort te maken: met de nieuwe Prius willen ze deze doelstellingen al voor een deel realiseren. En het was dus aan ons om uit te vogelen hoe goed ze daar in geslaagd zijn.

IMG_20160930_171658

Eerder dit jaar toonden studenten van de Universiteit van Rome aan dat het mogelijk is om de nieuwe Prius 62.5% van de 37 afgelegde kilometers – 73% van de tijd dus – volledig elektrisch te laten rijden. We spreken hier wel degelijk over de ‘gewone’ Prius, en niet over de begin 2017 te lanceren plug-in versie van de gekende hybride. Toyota had ons gevraagd om die cijfers te evenaren – of zelfs overtreffen – op een gevarieerd parcours in en rond Parijs van bijna honderd kilometer.

De sleutels van de Prii werden overhandigd en we daalden naar de ondergrondse garage af waar een rij rode vierwielers ons stond op te wachten. GPS’en ingesteld richting hotel en we werden losgelaten tijdens de Parijse avondspits, als voorproefje van wat ons de volgende dag te wachten zou staan. Wat eten, een goede nachtrust en stevig ontbijt later stonden we klaar om de tocht aan te vangen. Elke Prius was uitgerust met een extra computer, die alle nodige gegevens nauwgezet bijhield. Het kleinnood zou later op de dag namelijk de winnaar van de Challenge bepalen.

IMG_20161001_093203

IMG_20161001_095450IMG_20161001_092850

Met de juiste route in de navigatie gingen we op pad via slingerende départementals en enkele stukken autosnelweg, om zo de rand van Parijs achter ons te laten en de glooiende heuvels op te zoeken. De geplande koffiestop werd herleid tot pi(t)sstop, want de eigenaar van de ‘baraque’ was plots in geen velden meer te bespeuren. Uit een korte update van de techneuten die ons hadden opgewacht, bleek dat er al één team in geslaagd was om zich de koppositie toe te eigen – door op dat punt al 58% van de tocht volledig elektrisch afgelegd te hebben. Ik zat mee in het peloton, dat met waarden variërend tussen 49% en 53% al de nodige achterstand had opgelopen.

Het tweede deel van de proef verliep via grotere en kleinere wegen, nog meer heuvels, pittoreske dorpjes en steeds meer strijdlust bij ondertekende. Zelfs enkele achterliggers moedigden me aan met toeters en lichtsignalen – of was het omdat ze niet goed begrepen waarom de snelheidswijzer 70km/u aangaf op wegen waar 90 was toegestaan? Elke millimeter waarmee het gaspedaal beroerd werd was van belang. Net als het anticiperen op rode lichten, voetgangers aan zebrapaden en nog tragere bestuurders op de baan. Uiteindelijk kwamen we opnieuw in Parijs aan, om er nog een volledig uur door de GPS langs allerlei bezienswaardigheden te worden gestuurd.

Hisilicon Balong

Na 95 kilometer en zowat drie uur rijden hadden we ons eindpunt bereikt, aan de voet van de Eifeltoren. De car-handlers namen de bolides onder hun hoede om er alle data uit te capteren, wij konden ondertussen genieten van een lunch met zicht op Gustaves bouwwerk. En dan was het zover. Alle gegevens waren uit de digitale kastjes gepuurd om zo de winnaar van de dag te kunnen bepalen. Tot mijn grote verbazing was ik diegene die met de eer aan de haal mocht, en niet – zoals verwacht – een Duits duo dat bij de tussenstop met enige voorsprong aan kop lag. Uiteindelijk bleek ondergetekende erin geslaagd om 77% van de tijd en 66% van de afgelegde afstand in elektrische modus af te leggen. Gewaagd en gewonnen dus.

diplome