Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

2016_Canopy

Eén van de opvallendste verschijningen op de Mondial De l’Automobile 2016 moet de spectaculaire Renault Trezor geweest zijn. Concepts mogen immers de ongeremde hersenspinsels van ontwerpers etaleren, zonder rekening te houden met de productiekosten die bij dergelijke ‘foliekes’ horen. Meteen de reden waarom Renault de canopy door van de Trezor nooit in productie zal nemen. En toch halen onconventionele deurconcepten soms wel het productiestadium, zoals onderstaande selectie bewijst.

Scissor doors

2016_Scissor

Voor het eerst voorgesteld op de Alfa Romeo Carabo concept car tijdens de Mondial van 1968. Deze creatie uit de pen van Marcello Gandini zou later de inspiratie vormen de Lamborghini Countach, waarbij Gandini niet alleen de wigvorm maar ook de schaardeuren zou overnemen. Naast het esthetische waren er ook voordelen aan deze verticaal scharnierende portieren. Je kon in zeer krappe ruimtes parkeren en moest geen schrik hebben om een fietser te vermoorden bij het uitstappen langs de weg. De deuren waren ook een noodzakelijk kwaad, want door het beperkte zicht achteruit moest de bestuurder in de deuropening gaan zitten om de wagen achteruit te rijden.

Suicide doors

2016_Suicide

Deze naar achter scharnierende portieren vonden hun toepassing voornamelijk op wagens in de eerste helft van de 20e eeuw, puur voor het gebruiksgemak. Ze bieden veel meer ruimte bij het in- en uitstappen, maar helaas is de ietwat ongelukkig gekozen bijnaam zelfmoorddeur niet geheel uit de lucht gegrepen. In een tijdperk dat veiligheidsgordels nog onbestaande waren, kon het per ongeluk openen van het portier tijdens het rijden de persoon in kwestie uit de wagen lanceren. In moderne toepassingen, zoals de Rolls-Royce Ghost, zijn enkel de achterste portieren van dit type en kunnen ze alleen in combinatie met de voorste deuren geopend worden.

Butterfly doors

2016_Butterfly

Dit type van portieren lijkt sterk op de scissor door, maar de scharnieren zijn hier bevestigd aan de A-stijl. Dat geeft meer ruimte bij het in- en uitstappen, maar omdat de deuren opendraaien in een boog, hebben ze meer bewegingsvrijheid nodig dan de scissor doors. De grootste toepassing van deze deuren zien we in de prototyperacerij, waar vlotte pilotenwissels tijdens uithoudingswedstrijden het verschil kunnen maken. Vlinderdeuren vonden in eerste instantie hun weg naar de showroom op homologatiemodellen van racewagens, en later ook op serieproductiemodellen zoals de BMW i8.

Gull-wing doors

2016_Gullwing

In tegenstelling tot wat je zou denken, hebben dit soort vleugeldeuren, net als de scissor doors, eveneens het voordeel te kunnen openen in een smalle ruimte. Omdat de scharnierpunten midden in het dak zitten, zwaait het portier amper uit bij het openen. Een groot nadeel is dan weer dat de deuren niet meer kunnen geopend worden wanneer de auto op zijn dak zou liggen. Een probleem bij de Mercedes 300SL, maar meer recent, bij de SLS, wist men dit euvel op te lossen adv. explosieve scharnierbouten. Naast de gullwing-Mercedessen, vonden de deuren hun weg ook naar de DeLorean DMC-12, de Gumpert Apollo en meest recent nog naar de Tesla Model-X.

Sliding doors

2016_Sliding

Nee, hiermee bedoelen we niet de horizontaal beweegbare schuifdeuren van een camionette of een people-carrier, maar wel verticaal bewegende portieren. De bekendste toepassing moet wellicht die op de BMW Z1 zijn, waarbij de deuren kunnen verzinken in de flanken van de wagen. Van alle type portieren, heeft deze het minste plaats nodig om te openen, al moet er een hoge instapdrempel voorzien worden om de deur in te verschuilen. Dat maakt het niet alleen onpraktisch, maar ook een kostelijke zaak om een eventueel defect te repareren. Het aantal toepassingen ervan is dan ook zeer beperkt.

Eervolle vermeldingen

2016_Koenigsegg

De Kaiser Darrin uit 1953 had ook in de categorie sliding doors kunnen staan, want de portieren van deze wagen schuiven open naar voren, in de carrosserie. Excentriek inderdaad, maar volgens Christian Koenigsegg kan het beter. Omdat zijn CCR nog niet exclusief genoeg was, besloot de Zwitser deze exclusieve supercar een stel portieren mee te geven die eerst naar buiten schuiven, en dan 90° tegen de klok in roteren. Nog nooit eerder gezien, in tegenstelling tot de Trezor zijn canopy door. Als je ooit iemand uit een Sterling Nova kit-car hebt zien stappen, weet je waarom.

Share Button