Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De persfoto’s waren al even gelekt, maar afgelopen maandag kregen de Belgische autojournalisten toch de kans om de nieuwe BMW 5 Reeks tijdens een statische presentatie – in de heerlijke Brand Store te Brussel – aan een eerste oordeel te onderwerpen. Maar omdat er in tussentijd al heel wat informatie over de nieuwste Beemer circuleert, groeven we wat dieper om vijf interessante weetjes over de G30-generatie van 2017 te brengen.

1. Gescheiden uitlaten

BMW5_10

Eén uitlaat aan elke kant van de wagen, het staat gewoonweg mooier. En dat weten ze ook bij BMW, want elke 5 beschikt voortaan over die symmetrische look. Over de verschillende motorisaties heen kan de styling wel nog verschillen van rond (voor de viercilinders) naar ovaal (voor zeldzame zescilinders zoals de 530d en de 540i) tot trapezium (voor de enige V8 alias de M550i). Behalve als je het M-sportpakket bestelt, want dan sieren er altijd trapezium-uitlaten je 5-kont – ongeacht wat er onder de motorkap zit.

2. Sport Line

BMW5_Sport

Na de 3 Reeks en de 4 Reeks is het nu de beurt aan de 5 Reeks, want voor het eerst is daar nu ook de Sport Line op te verkrijgen. Naast de Luxury Line en het M-Sportpakket, welteverstaan. Wat dat betekent? Verschillende designelementen die een hoogglanzend zwart kleurtje krijgen oftewel een wat donkerdere afwerking. Voor echte sportiviteit kijk je dus nog best naar het M-pakket. Dat stond trouwens ook op de 5 die wij te zien kregen en staat hem wondergoed.

3. iDrive

BMW5_09

iDrive oftewel de ronde besturingsknop voor het infotainmentsysteem kent ondertussen iedereen. In de nieuwe 7 Reeks is dat nog van de vijfde generatie, maar in de 5 Reeks al van de zesde. En dat uit zich in de personalisering van het hoofdmenu: standaard biedt dat zes icoontjes op rij, maar nu ook nog eens zes submenu’s die opgedeeld kunnen worden in twee rijen van drie iconen. Zeiden we trouwens al dat het scherm ook met gesture-control werkt?

4. Semi-automatische Lane Change

BMW5_08

Het is tegenwoordig in om met termen te schermen die je wagen autonoom doen lijken. Maar sommige constructeurs vergeten wel dat je daarvoor echt je handen van het stuur moet kunnen nemen. Bij de nieuwe 5 is dat effectief het geval, en wel tot 210 km/u met de adaptieve cruise control. Maar bovenal kan je nu van rijvak veranderen door simpelweg de richtingaanwijzer enkele seconden ingedrukt te houden. Al is het weliswaar geen standaardfunctie.

5. Remote View 3D

BMW5_RemoteView

Het laatste weetje is nog even onder voorbehoud. De Remote View 3D van BMW zou je via de slimme contactsleutel met display of je smartphone gaan toelaten om vanop afstand een foto op te vragen van je geparkeerde wagen. Kwestie van je geen zorgen te moeten maken over ongewenste pottenkijkers of te dicht geparkeerde wagens. Toch is het nog niet zeker of het gadget er komt; daarvoor moeten ze bij BMW eerst nog controleren of er geen privacywetgeving overtreden wordt.

Dat de nieuwe 5 pas op 11 februari 2017 op de markt komt, dat er een gewichtsverlies is tot maximum 100 kg, dat er standaard een sportstuur in komt of dat de voorlopig snelste versie (de M550i xDrive dus) in 4,1 seconden naar 100 km/u spurt hebben we allemaal even achterwege gelaten. Maar dat deze 5 Reeks de trouwe klanten van de Bayerische Motoren Werke wel zal behagen, lijkt ons nu al duidelijk.