Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Rechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en testwerk ligt. Toch willen we onze trouwe lezers ook op dat vlak niet op hun honger laten zitten. Daarom brengen we voortaan op tijd en stond een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden. Met deze keer onder andere een herrijzenis, een kampioenenviering, de snelste E-Klasse ooit, een Mercedes Pick-Up of de grootste Mini tot dusver.

Mini Countryman

De grootste Mini heeft een stevige upgrade gekregen die hem nog expressiever, sportiever, luxueuzer én ruimer moeten maken. Dat betekent een extra 20 centimeter aan lengte en een 7,5 cm langere wielbasis. Het echte nieuws is evenwel dat deze Countryman de eerste is die beschikbaar zal zijn als plug-in hybride in de uitvoering Cooper S E met ALL4, inclusief de bijbehorende 40 elektrische kilometers. Daarnaast zijn er nog enkele snufjes zoals de optionele Mini Picnic Bench, een flexibel koffervlak dat uitklapt en een zitplaats biedt voor twee personen, of de Mini Country Timer, die het rijplezier meet op zwaar terrein. Het gekende centrale display in het dashboard komt voor het eerst met een aanraakscherm.

Apollo Arrow

ApolloArrow_01

Apollo is terug. Zonder Gumpert weliswaar, maar met de Arrow én met Jim Glickenhaus. De Arrow was al bekend als concept, maar de bevestiging is er nu dat de wagen in productie gaat. Wie zal daar voor zorgen? Manufattura Automobili Torino, de autobouwer achter het designhuis Scuderia Cameron Glickenhaus. De carbon-techniek uit het chassis van de SCG 003 Competizione zal ook toegepast worden op de Arrow. Op het 2017 Goodwood Festival of Speed mogen we alvast de raceversie van de ontwerpstudie verwachten met een V12. De straatversie, die Arrow S zal heten, komt met een twinturbo V8, maar het is nog onduidelijk waar we die in zijn definitieve vorm te zien gaan krijgen. Al dan niet met de vooropgestelde 1.000 pk.

Fisker Inc.

Fisker_02Fisker_01

Wat als je automerk failliet gaat, maar je toch verder wil? Dan zet je er toch lekker ‘Inc.’ achter moet Henrik Fisker gedacht hebben. Terwijl de Karma voortleeft bij de Chinese autonderdelenmaker Wanxiang, heeft Fisker Inc. een nieuwe elektrische telg klaarstaan. Voorlopig zonder naam en enkel met twee teasers, maar daar valt al heel wat uit af te leiden. Ten eerste de vlinderdeuren die de wagen voor makkelijk toegankelijk maken voor alle inzittenden. Ten tweede ook de aerodynamische neus met een centraal geplaatste radar én camerasensoren. Een voorbode van autonoom rijden? Mogelijk wel, maar vooralsnog wordt het aangekondigd als ‘veiligheidsuitrusting’. Niet af te leiden uit de foto’s maar wel vrijgegeven door Fisker Inc.: het volelektrische rijbereik van zo’n 650 km.

Mercedes E63-AMG

E63AMG_03

E63AMG_02E63AMG_01

De Mercedes E63-AMG is geland, maar vliegen zal hij ook. De E43 was immers niet potent genoeg met zijn 3 liter twin-turbo V6, en dus komt de E63 met de gekende 4 liter twin-turbo V8. De reguliere E63-AMG krijgt 571 paarden en 750 Newtonmeters. De S doet er nog een schepje bovenop met 612 pk en 850 Nm. Dat betekent naar 0-100 km/u in respectievelijk 3,5 en 3,4 seconden. Zowaar sneller dan een AMG GT-R. Een speciale rol is weggelegd voor de standaard 4Matic+ vierwielaandrijving met Drift Mode – collega Arthur wrijft nu al in zijn handen. Dat plusje betekent dat je alle kracht naar de achterwielen kan sturen en er een achterwielaangedreven losbol van kan maken. Wat je daarvoor moet doen? Race Mode selecteren, het ESP uitschakelen en manueel via de paddles het heft in eigen handen nemen.

Mercedes X-Klasse

XKlasse_02

XKlasse_01XKlasse_03

Een pick-up stijlvol maken is niet iedereen gegeven, behalve Mercedes dan. De X-Klasse, die zijn platform van de Nissan Navara leent, komt als concept in twee versies. De witte Stylish Explorer geeft je het gevoel dat je hem vooral niet vuil mag maken, zeker met zijn luxueuze interieur. De aggressievere en vooral gele Powerful Adventurer schreeuwt dan weer om modder te vreten. Dat zal ook makkelijk gaan met de 4Matic-vierwielaandrijving en een diesel-V6 als topversie. Die zorgt voor een trekkracht van 3,5 ton bovenop het laadvermogen van 1,1 ton. Al valt het puin waarschijnlijk wel door de roosters van de achterklep. Ach, details.

Skoda Kodiaq

Kodiaq_01

Kodiaq_02Kodiaq_03

Het is Skoda gelukt om zijn gamma te vervolledigen met een zevenzits-SUV, Ruimte is immers het forte van Skoda, wat niet anders is bij de Kodiaq die gebouwd is op het populaire variabele MQB-platform. Met zijn 4,70 meter lengte is het sowieso geen kleintje. Binnenin vertaalt zich dat in 720 liter bagegeruimte bij het weghalen van de achterste zitrij. Zonder achterbank stijgt dat laadvermogen zelfs naar 2.065 liter. De Kodiaq krijgt meteen vijf verschillende motoren mee. Een benzine 1.4 TSI met 125 of 150 pk of de 2.0 TSI van 180 pk. Aan dieselkant zijn er twee 2.0 TDI’s van 150 of 190 pk. Alle mogelijke rijhulpsystemen zijn eveneens beschikbaar in de grote Tsjech. Die beschikt bovendien nu ook standaard van een 6,5 inch aanraakscherm. Of 8 inch voor wie het wat groter mag.

BMW M4 DTM Champion Edition

M4DTM_01

M4DTM_03M4DTM_02

Er zijn de laatste tijd al heel wat BMW-vieringen gepasseerd, maar als je het DTM Kampioenschap binnen rijft, kan er nog altijd wel eentje bij. Want meer en exclusief is gewoon leuk. 200 exemplaren zullen er gemaakt worden van de M4 DTM Champion Edition die het vermogen van de M4 nog even opschroeft tot 500 pk. Dankzij de waterinjectietechnologie zit-ie daarmee in 3,8 sec aan 100 km/u op zijn Michelin Pilot Sport Cup 2-schoeisel. Bovendien hoor je hem al van ver komen dankzij het titanium-uitlaatsysteem. Eigenlijk is het gewoonweg een M4 GTS, maar dan in een Alpine White jasje met bijbehorende M-strepen. Gelukkig krijg je er voor   de prijs van 148.500 euro (in Duitsland) nog airco, een navigatiesysteem en parkeerhulp bovenop.