Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In november is het steevast tijd voor SEMA, de autoshow waarin vooral getuned spul aan bod komt. Begrijp dan ook onze verbazing toen bleek dat de 2016-editie geopend zou worden door een antiquititeit van meer dan 100 jaar oud. Een knalgele nog wel, vandaar ook de naam: de Marmon Wasp. Het gevaarte met spitse achterkant werd voor de gelegenheid nog eens uit het museum gerold, wat reden genoeg was om even in de archieven te duiken voor tekst en uitleg.

Marmon Wasp

Marmon WaspMarmon Wasp

Marmon WaspMarmon Wasp

Wat er dan zo speciaal is aan dit oudje? De Marmon Wasp won de allereerste editie van de Indy 500, bestuurd door de man die het gele gevaarte ontwikkelde: Ray Harroun. Waarom gevaarte? Omdat er onder de immense motorkap een indrukwekkende 9,8 liter – negen komma acht, jawel – zes-in-lijn motor ronkt. Bovendien was het de eerste open eenzitter ooit, mede dankzij de prominente achteruitkijkspiegel die een meerijdende mecanicien (als achteruitrijcamera avant la lettre) overbodig maakte. Dit maakte de wagen niet alleen compacter en aerodynamischer, het zorgde ook voor een drastische gewichtsbesparing.

Vandaag maakt de Wasp deel uit van het Indianapolis Motor Speedway Museum. Beter nog: de bolide trad – zoals je in de video kan zien – anno 2016 toe tot een speciale hall of fame, omdat dit jaar de 100e editie van de Indy 500 werd gereden. Goed opgemerkt trouwens: de jaarlijkse race heeft af en toe eens een editie overgeslagen. De Marmon Motor Car Company werd opgericht in 1902 en verdween in 1933 alweer van het toneel. Toch heeft het merk in die periode veel verwezenlijkt. Denk aan de introductie van de achteruitkijkspiegel, het ontwikkelen van de eerste V16 en het gebruik van aluminium bij het constructie van auto’s. En daarmee zijn we weer een reeks toogweetjes rijker.

[Via TopGear.com]