Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

K3 bestond nog uit Karen, Kristel en Josje, Toots Thielemans speelde nog vrolijk mondharmonica, Donald Trump had zich nog niet presidentskandidaat gesteld en Stoffel Vandoorne had nog geen zitje in de Formule 1. Zo lang is het al geleden – sinds einde maart 2015 – dat Jeremy Clarkson ontslagen werd bij de BBC en de lange weg naar The Grand Tour, de nieuwe autoshow van Clarkson, May & Hammond werd ingezet. De eerste aflevering van het nieuwe TG – euhm – GT is er. Tijd voor een analyse.

TGT_08

Openen doe je in stijl

Dat hebben ze bij Amazon, de nieuwe internetwerkgever van het ludieke Britse trio, wel begrepen. Van Heathrow in London via een Ford Mustang Rocket in de parkeergarage van LAX naar een ware autoparade waarin zowat elke denkbare vierwieler meereed – het is een maar een kleine stap voor Clarkson en zijn twee kompanen. Met ‘I can see clearly now’ van Johnny Nash live op de achtergrond leek het regenachtige België even zo zonnig als de Californische woestenij. Kortom: een intro van 3,2 miljoen euro om U tegen te zeggen. Dat het wel wat mag kosten, was meteen duidelijk.

The Holy Trinity

Want kosten, dat doen ook dé drie hypercars van het moment: De Ferrari LaFerrari, McLaren P1 en Porsche 918 Spyder. De heilige drievuldigheid moest en zou het hoofdonderwerp worden van de eerste aflevering van The Grand Tour. Leuk, maar ondertussen een beetje achterhaald – nietwaar, Chris Haris? De doorsnee DRIVR weet immers dat de Launch Control op de McLaren P1 met een eigen handleiding komt. Of mikken the boys wederom zo breed als Top Gear dat in zijn laatste seizoenen deed? Het leek er alvast op.

TGT_03

Autojournalistiek

“We are all car journalists and have put everything we kno wand love into this show”. Met die opener sprak Clarkson het studiopubliek – dat toen nog buiten de tent stond voor een groot festivalpodium – de menigte toe na de indrukwekkende intro. Maar toch moesten we lang wachten op dat ene stukje échte autojournalistiek aankomt. Althans tot de Eboladrome – daar is het eerste relletje al – werd voorgesteld en Clarkson de BMW M2 aan zijn ongezouten mening kon onderwerpen. “The best M product ever”, klonk het na de veelal zijwaartse review. Maar verder was er van autojournalistiek wederom weinig te bespeuren.

Een Belgisch tintje

Het centrale thema van de eerste aflevering, de holy trinity dus, werd in twee delen uitgesmeerd en had op het eind wel nog wel een verrassing in petto. Een Belgische nog wel. Jérome D’Ambrosio was de gelukkige die de drie hypercars tegen de klok tegen elkaar mocht uitspelen. Die verbeten blik in zijn ogen bij het neerzetten van de rondetijden was misschien wel één van de mooiste beelden uit deze eerste aflevering. Zijn professionele mening mocht D’Ambrosio ook geven, maar daar liep bewust iets mis met de ondertitels. Een beetje belachelijk gemaakt of toch nog grappig? Als je de Franse taal machtig bent, volgde al snel een brede glimlach. Eindelijk eens iets anders dan al de ingestudeerde en herkenbare grappen die de eerste aflevering spijtig genoeg rijk was.

TGT_06

The Grand Tour = Top Gear

Wat is er dan echt veranderd? The News en A Star in a Reasonably Priced Car leven verder onder een nieuwe naam. Al was de (trage) snelheidsboete van Captains Slow voorlopig het enige nieuws en moesten de genodigde beroemdheden stuk voor stuk het loodje leggen, allicht om de draak te steken met het oude TG-format. De tent waarin de show voortaan gepresenteerd wordt is misschien de grootste nieuwigheid, want die reist de resterende 11 afleveringen met The Grand Tour mee over de vier continenten – telkens weer met een ander publiek. Het gevoel dat overheerst blijft er evenwel een van ‘dit hebben we al eens gezien’. En dat is ook zo. Het uitgemolken Top Gear-format wordt op basis van deze eerste schouwing gewoon verder uitgemolken onder een nieuwe. Op hoop van zegen dat de drie gaandeweg een nieuwe richting vinden, net zoals ze dat in 2001 met Top Gear deden.