Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is een mes dat aan twee kanten snijdt: grote bedrijven die de autosport als een uithangbord voor hun producten gebruiken. Ze zorgen enerzijds voor de broodnodige centen, maar aan de andere kant hebben ze dikwijls een (te) grote invloed op de sportieve gang van zaken. De piloten worden verwacht hun commerciële verplichtingen na te komen, terwijl de wagens worden gebruikt als rijdende reclamepanelen. Sommige van die kleurenschema’s blijven echter zodanig op je netvlies gebrand, dat je bereid bent al het voorgaande te vergeten.

Vandaag: de eerste 10 uit onze selectie!

Renown/Charge
1991-Mazda-787B_Image-06

De Mazda 787 is eigenlijk een icoon op zich, nadat deze underdog uit het Group C-tijdperk de 24u van Le Mans wist te winnen in 1991. De eerste (en voorlopig enige) Japanse overwinning behalen in de meest prestigieuze uithoudingsrace ter wereld is al memorabel feit op zich, maar het felle groen/oranje kleurenschema van sponsor Renown (een Japans kledingmerk) brandde de overwinning nog harder op het netvlies.

Rothmans
rothmans (1)

Na de rallysport, wou deze sigarettenfabrikant een voet tussen de deur van de sportwagenracerij, en sloot een deal met Porsche. De meest succesvolle racewagen aller tijden, de Porsche 956/962, zou in deze wit-blauwe kleurstelling zes jaar lang de Group C-titel verdedigen voor Stuttgart. Ook de Parijs-Dakar wagens van Porsche droegen deze kleuren, en later vond de producent van kankerstokjes zich weg ook naar de Williams F1-renstal.

The Pink Pig
Porsche 917/20 'Pink Pig'

De Porsche 917/20 was een testezel voor koetswerkonderdelen die het gat tussen hoge downforce en lage luchtweerstand moesten verkleinen. De wagen zag er onproportioneel uit, en werd tijdens de officiële testdag in Le Mans met het uiterlijk van een varken vergeleken. Voor de grap staken de Duitsers de 917/20 dan maar in een roze kleedje met rode slagersstrepen voor de 24u van Le Mans 1971.

BMW Art Cars
01-bmw-art-car-1975-30-csl-calder-08_1200x800

Omdat het te moeilijk is er eentje uit te kiezen, hebben we ze maar allemaal genomineerd voor deze categorie. Aan de basis ligt Hervé Poulain, een Franse racer die kunstenaar Alexander Calder kon overtuigen om los te gaan op zijn BMW 3.0 CSL. Die wagen zou de nodige publiciteit winnen tijdens zijn deelname aan de 24u van Le Mans 1975, waarna nog meerdere Art Cars zouden volgden.

Gulf
Porsche 917K

Slechts weinig kleurenschema’s uit de autosport zijn zo iconisch als het baby-blauw met oranje-kleurenschema van Gulf Oil. Een hele resem legendarische racewagens hebben deze kleuren gedragen, met in het bijzonder de wagens uit de renstal van John Wyer. In 1969 behaalde de Ford GT40 zijn laatste overwinning in Le Mans in deze kleuren, en wist de Gulf Porsche 917 in 1970 de WK-beker te bemachtigen.

Martini
martini-2

Nog zo een iconische kleurstelling uit de autosportwereld, die al meedraait vanaf de begindagen van de sponsoring in de racerij. In de jaren ’70 ging het bekende vermoutmerk in zee met Porsche, maar later richtte men zich voornamelijk op de Italiaanse merken. Lancia droeg de kleuren gedurende de jaren ’80 op hun rally- en sportwagens, terwijl de DTM-Alfa Romeo’s de jaren ’90 voor hun rekening namen.

John Player Special
2016_F1_Hist-31

Wie JPS of John Player Special zegt, denkt wellicht in de eerste plaats aan de zwart-goude Lotus Formule 1-wagens in de jaren ’70 en ’80. Dat is het ultieme bewijs dat sponsoring in de autosport werkt, want anders had bijna niemand van John Player Special-sigaretten gehoord. Misschien was dat maar beter geweest ook, maar aan de andere kant leverde het wel één van de mooiste kleurenschema’s ooit uit de F1 op.

Sunoco
1973_Porsche_917_CanAm_Spyder_02

Porsche heeft heel wat sportieve geschiedenis op zijn palmares, en sommige van die wagens zijn onmiskenbare iconen geworden. De 917 is zo een wagen, en zijn Can-Am derivaten, met de 917/30 in het bijzonder, moeten daar zeker niet voor onder doen. De machtigste racewagen aller tijden mocht dan ook nog eens het zeer knappe en periodiek typerende kleurenschema van Sunoco dragen.

MOMO
4

Sponsors hangen niet altijd vast aan teams, maar soms ook aan piloten. Gianpiero Moretti was niet alleen coureur, maar hij was ook de oprichter van het bedrijf MOMO (Moretti-Monza). Al van de jaren ’70 zou Moretti onder zijn eigen MOMO kleuren racen, maar het echt bekende kleurenschema, rood met gele striping en belettering, kwam er pas in de jaren ’80. De bekendste wagen in deze kleuren moet de schitterende Ferrari 333SP geweest zijn waarmee hij samen met de Belg Didier Theys de 24u van Daytona won in 1998.

STP
NASCAR - Daytona 500

Het Amerikaanse Nascar-kampioenschap is een zulke grote publiekstrekker, dat bedrijven bijna in rijen staan te smeken om te mogen sponsoren. Het gevolg is een kleurrijk deelnemersveld dat zijn gelijke niet kent, waardoor het als merknaam bijzonder moeilijk wordt eruit te springen. STP-Oil sloeg daar toch in, door hun naam onlosmakend te verbinden met Nascar-legende Richard Petty gedurende het grootste deel van zijn uiterst succesvolle carrière.