Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een cabrio, een streep najaarszon en de zee. Perfecte combinatie. Tot die meeuwen in het vizier komen. En erger nog, de John Cooper Works in het vizier van de meeuwen. Eén meeuw, om precies te zijn. Dat de John Cooper Works opvalt, hoeft niet te verwonderen. Je kan veel zeggen over de gepeperde Mini – hier in Cabrio-livrei – maar subtiel en onopvallend staan niet in zijn woordenboek. Schreeuwerig, luid en fun daarentegen? Vooral fun, dan weer wel. Een impressie.

mini_john_cooper_works_cabrio_63

Hoe opvallend wil je hem hebben?

Als een gewone Mini Cabrio al opvalt in het verkeer,  dan zal dat in de JCW-uitvoering niet anders zijn. Integendeel zelfs. Met zijn opvallende luchthappers, uitgeklopte wielkasten en centrale sportuitlaat ben je bijna zeker van bekijks. Vink je enkele opties aan zoals het ‘Chili’ pakket met onder andere zwarte sportvelgen, rode buitenspiegels en de JCW-striping op de motorkap dan krijg je al eens gekleurde blikken toegeworpen. Binnenin is het nochtans goed toeven in de sportstoelen, met zicht op de centrale tellerpartij. Zoals steeds bij Mini kan je lustig spelen met de verschillende tinten van de interieurverlichting. Maar op de achterbank, daar kan je – net als bij de gewone driedeurs – alleen mensen zonder benen kwijt. En door de plek die het in twintig seconden wegklappende scanvasdak inneemt, krijg je niets groters dan twee plooikratten in de koffer.

mini_john_cooper_works_cabrio_60

mini_john_cooper_works_cabrio_57mini_john_cooper_works_cabrio_56

Blijft de koets even stabiel zonder dakgebinte?

Ga je aan de slag met de startknop -hendel, dan laat de viercilinder met een stevige brom weten dat hij klaar is om de wegen onveilig te maken. En dan valt meteen op dat Mini niet over een nacht ijs is gegaan toen ze besloten om het dak eraf te halen. Het chassis getuigt ook in deze versie van een goede stijfheid. Geen gekraak en gepiep in het interieur, ook niet op mindere wegen. Wel een stevige sportophanging die sommige putten en bulten – met in het bijzonder: agressief vormgegeven drempels – zonder verpinken doorstuurt naar de onderrug.

Met een grote draaischijf onderaan de pook van de vlot schakelende zesversnellingsbak kan je kiezen tussen drie standen: Green, Mini of Sport. Telkens wordt de gasrespons, de directheid van het stuur en de sound aangescherpt. Als surplus in ‘Sport’ krijg je geknal uit de dubbele uitlaat bij zowel op- als terugschakelen, dat in volume toeneemt naarmate de naald van de toerenteller de rode zone nadert. Fun! Helemaal als je een dubbele tik geeft op de knop die de kleppen in de uitlaat regelt. ‘Enkel toegelaten op circuit’ gebied het gele plakje dat aan deze knop hangt. Te begrijpen, want jongens, wat maakt-ie dan een hoop kabaal. Tiphielen hoef je niet te doen, want de elektronica zorgt zelf voor de nodige portie tussengas bij het terugschakelen. Ook in standje Sport. Een gemiste kans dat dit niet uitgeschakeld kan worden, want dan voel je je toch nog net dat tikkeltje meer echt zelf bestuurder van je DRIVR.

mini_john_cooper_works_cabrio_11mini_cooper_s_cabrio_john_cooper_works_package_16

mini_cooper_s_cabrio_john_cooper_works_package_17P1040738

Wil dat wat vooruit, een Mini met een tweeliter turbobenzine?

Het antwoord ligt voor de hand: ja. Waar de vorige John Cooper Works het met een 1.6 liter grote turbobenzine van 211 pk moest stellen, schuilt er onder de motorkap van deze generatie een twee liter groot twinpower turboblok. Goed voor 235 paarden en 320 nm koppel. Die maken van deze kleine dakloze een erg vlotte jongen. In een goeie zes seconden rond je de obligate spurt naar honderd. En als de baan vrij is, kan je doorgaan tot 242 km/u – desgewenst dakloos. Je haar was nog nooit zo snel droog. Dankzij de extra longinhoud en de twinpower-technologie is er ook geen sprake van een turbogat. Hernemen in 5e aan 1.000 toeren – net geen 50 km/u – gaat zonder tegenpruttelen en voor je het weet,  bereik je snelheden die niet gezond zijn voor je rijbewijs. En voor je rechterarm, als je vriendin laat merken dat het te snel gaat. In het droge weet de voortrein verrassend goed om te gaan met al dat vermogen, maar als de baan er nat bijligt is het opletten geblazen. Het Dunlop Sportmaxx rubber verliest snel de strijd, waardoor de voortrein vrolijk rechtdoor wil als je te vroeg in de bocht op het gas gaat.

mini_john_cooper_works_cabrio_58

P1040723mini_john_cooper_works_cabrio_49

Is deze versie nog wel vrouwvriendelijk?

Neen, toch niet als het aankomt op maquilleren tijdens het rijden. Vooral door gebrek aan licht naast het make-up spiegeltje. Ook



de harde – en soms stuiterige – ophanging gooit mascara in het eten. Ja, als we spreken over het gemak waarmee vuil van de stoelen gewassen kan worden. De meeuw waarvan in de inleiding sprake, had namelijk een acuut darmprobleem en slaagde erin om in één passage zowat het volledige interieur te bombarderen, van de passagiersstoel tot de achterbank. Niet het gedroomde scenario van ondertekende, die hoopte op enkele geslaagde smartphone-foto’s met zicht op zee. Nog een geluk dat de deels in leer en deels in alcantara uitgevoerde zetels en achterbank zich erg vlot lieten afkuisen.

IMG_20161105_093333

Conclusie

Deze JCW Cabrio weet te verleiden door zijn naam eer aan te doen. Ook open blijft het een halve hooligan, zeker als de uitlaat in dezelfde stand staat als het neerklapte dak. Krijg je het prijskaartje voorgeschoteld, is het wel slikken. Mini vraagt 35.930 euro voor deze John. Vink je nog enkele opties aan die zowel de présence als het comfort verhogen, dan ga je vlot richting 45.000 euro, zo bewees de 43.790 euro die onze testwagen waard was. Ja, je hebt meer vermogen, beziens en exclusiviteit dan de Cooper S, maar of dat het prijsverschil van 5.000 euro waard is?

MINI JCW Cabrio (MY 2016)

Plus Min
+ Luidruchtige en snelle haardroger – Met een stevig prijskaartje

Weggecijferd

Motor 2.0 vier-in-lijn, turbo
Aandrijving Voorwielen
Transmissie Manuele zesbak
Vermogen 231 pk bij 5.200 tpm
Koppel 320 Nm bij 1.250 – 4.800 tpm
Gewicht 1.385 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6.6 s
Topsnelheid 242 km/u
Gem. verbruik 6.5 l/100 km
CO2-uitstoot 152 g/km
Vanafprijs 35.930 euro

Verdict

8 op 10