Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De on-board camera’s vanuit de cockpit van een moderne rallywagen leveren vaak hallucinante beelden. Terloops doen ze ons twee dingen beseffen. Eén, dat rallypiloten over enorme ballen beschikken. Twee, dat ze hun talent volgend jaar nog meer gaan moeten aanspreken, want de WRC-bolides van 2017 worden nog sneller en zien er bovenal extremer uit. Je zou bijna kunnen zeggen dat de Groep B-tijden op één of andere manier terug zijn.

2015_WRC_Porto-01

Enkele rake veranderingen in de regelgeving van het World Rally Championship liggen aan de basis van deze wilde vooruitzichten. In de eerste plaats komt er een nieuwe – lees: royalere – restrictor op de turbocompressor, waardoor de 1.6 litertjes hun pk’s zien stijgen van 300 naar om en bij de 380. Dat kan tellen. Een powerboost die ook gevolgen op het fenomenale uiterlijk van de nieuwe wagens. In de breedte groeien ze met 55 mm, terwijl er grotere spoilers en een agressievere bodykit aan te pas komt. Tel daar nog eens een gewichtsverlies van 25 kg en een elektronisch gestuurd middendifferentieel bij en je weet dat er kaken gaan openvallen.

Toyota Yaris Gazoo Racing

Beginnen doen we met de terugkeer van Toyota naar het rallydecor na een afwezigheid van 17 jaar. Geen Corolla in het gekende Castrol-jasje maar wel een opgepompte Yaris van Gazoo Racing. Om weer aan te knopen bij de vele overwinningen en drie wereldtitels rekent Toyota op Juho Hänninen, Jari-Matti Latvala en Esapekka Lappi.

Citroen C3

Geen DS3 meer, want Citroën heeft (op papier) afstand genomen van zijn submerk. Dat impliceerde natuurlijk dat de designers opnieuw rond de tekentafel konden gaan zitten om de nieuwe C3 onder handen namen. Het resultaat is wat vloeiender dan bij de concurrentie maar daarom zeker niet minder aantrekkelijk. Hoofdrijder bij de Fransen wordt Kris Meeke, terwijl er in de tweede wagen een beurtrol weggelegd is voor Craig Breen en Stéphane Lefebvre.

Hyundai i20 Coupé

‘Derde keer goede keer’ moet  Thierry Neuville in 2017 denken, want na twee vice-wereldkampioentitels is dit misschien dé kans om volgend seizoen een trapje hoger te eindigen. Om de wereldtitel binnen te rijven krijgt onze landgenoot de nieuwe en aantrekkelijke WRC-versie van de i20 Coupé onder zijn kont geschoven.

Ford Fiesta M-Sport

Hoewel de kersverse Ford Fiesta op het eerste zicht weinig emoties losweekt, is dat bij deze WRC-versie van M-Sport wel andere koek. Dat de verwachtingen al even hoog gespannen staan, is wel duidelijk nu wereldkampioen Sebastien Ogier net bekend maakte dat hij deze woeste Fiesta zal besturen. Hopelijk steekt zijn ploegmaat en talent Ott Tanak hem niet te veel stokken in de wielen nu die na een jaartje bij D-MACK terugkeert.

Volkswagen Polo R

Het grote rallynieuws van het afgelopen seizoen was natuurlijk het afscheid van Volkswagen. Maar eigenlijk is dat een leugentje. Bij Volkswagen zaten ze al zo ver in de ontwikkeling van de nieuwe Polo R (de wagen is ondertussen voor 99 % af) dat privéteams wel beroep kunnen doen op de opvolger van de aftredende wereldkampioenenbolide. Een goede optie voor de onderhand werkloze Andreas Mikkelsen; de Qatarees Nasser Al-Attiyah werkt namelijk aan een plan om de Polo R toch aan de startmeet te krijgen. Dat Qatar 14,6 % van de aandelen in VW bezit, zal daar ook wel bij helpen.

Rest er enkel nog dit: afspraak op 16 januari 2017 voor de openingsrace en de 85ste editie van de rally van Monte Carlo!