Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat kunnen we toch vloeken als er weer eens een flitsboete in de brievenbus valt. Troost je: het overkomt zelfs de beste DRIVRs. En hoewel het veeleer een ‘probleem’ van deze tijd lijkt, zijn flitsers en de bijkomende boetes wel degelijk van alle tijden. Getuige daarvan dit pareltje spitstechnologie aan het eind van de jaren zestig: de Volkswagen T2 Radarwagen. Al was de verrassing destijds mogelijk nog groter, wanneer de knoert van een flitslicht via  je achterruit binnen knalde.

VWRadar_01

VWRadar_04VWRadar_03

De Volkswagen-busjes waren en zijn nog altijd echte klassiekers. Gekend voor hun ruimte en vooral hun moduleerbaarheid. Van die functionaliteit maakt ook de Belgische Rijkswacht duchtig gebruik. In totaal hadden ze 12 van deze flitswagens in dienst, 9 van het type T2a en 3 van het type T2b. Maar we waren niet de enige, aangezien ook de Duitse en de Nederlandse politie er gretig gebruik van maakte. In het Gelderlandse Politiemuseum kan je het mogelijk enige exemplaar dat behouden werd nog gaan inspecteren.

De Radarwagen vind je ook wel eens terug onder de naam VW T2 Multanova, want Multanova was de Zwitserse fabrikant van de radar die geïnstalleerd is in de van. Om de flitsapparatuur te kunnen gebruiken, moet eerst het paneel aan de voorkant verwijderd worden. Vervolgens kan de radar op rails naar voren en naar buiten geschoven worden. Dit historisch stukje flitstechnologie was dan ook duidelijk niet gemaakt voor wilde achtervolgingen, maar het toont wel aan van hoever de flitsbakken komen. Tegenwoordig is het immers niet meer nodig om de passagiersplek op te offeren voor het gebruik van de flitser, maar zijn ze – helaas – goed verborgen in de wagen zelf.