Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Land Rover Defender heeft al enige tijd zijn status van klassieker bereikt. Niet enkel door zijn cameo’s op DRIVR, maar vooral door zijn afscheid na meer dan zestig jaar trouwe dienst. Dat betekent echter niet dat we de Defender zomaar zullen vergeten en al helemaal niet als er plots een Red Mamba met een 2.8i zes-in-lijn BMW-motor voorbij komt. Een speciale reeks waar de hoofdingenieur van de nieuwe M2 destijds nota bene zelf voor gezorgd heeft.

RedMamba_01

Vandaag is Frank Isenberg – project manager en hoofdingenieur van de M-divisie – bekend als de bezieler van de kleinste M, maar er was een tijd dat de man gewoon in Zuid-Afrika aan de slag was. Bij BMW en Land Rover tezamen, aangezien het 4×4-merk in de jaren ’90 bij de BMW Groep hoorde. Daar gebeurde het eigenlijk per toeval dat de M52 2.8i met 194 paarden in de Defender belande. Een gouden zet zo bleek:

“On a Friday afternoon, walking through the workshop, my boss introduced a Defender 110 with a 3.5 Rover V8 to me. Looking at the carburetors he said that many people in South Africa complain about the high fuel consumption, but otherwise, it would be a great vehicle. For me as a chassis man it was difficult to accept a truck with solid beam axles and a not that impressive engine in our BMW Test Centre. But after having a closer look, I started to fall for this Landy’s character.” – Frank Isenberg voor Road&Track

RedMamba_02

“On the hoist next to her was a BMW 325i waiting for an engine upgrade. The new BMW M52 2.8i engine had already arrived, waiting to be fitted and tested for the local South African conditions. We grabbed a tape measure, checked the M52 engine and the Defender’s engine bay and on Monday night this brand new 194 horsepower engine was hanging on a rope, now in the Defender`s front end.” – Frank Isenberg voor Raoad&Track

Het klinkt simpel, maar er waren natuurlijk wel heel wat telefoontjes en overzeese pakketten nodig om de juiste componenten te verkrijgen. In München hadden ze dan ook geen enkel idee wat er gaande was in Zuid-Afrika. Top secret heet dat dan. Na een week of drie was het eindelijk zover: de eerste Defender 2.8i was geboren. Het testwerk aan snelheden van soms 170 km/u verliep vlotjes – het enorme lawaai namen ze er bij – in een tot Green Mamba omgedoopte Defender 90 met soft top. Het geslaagde proefproject zorgde ervoor dat de Land Rover Defender van 1997 tot 2001 ook echt met de BMW M52 2.8i benzinemotor te verkrijgen was in 90 of 110 versie, zij het dus enkel in Zuid-Afrika.

RedMamba_05RedMamba_07

RedMamba_04RedMamba_06

Natuurlijk voel je ook dat de cirkel van dit verhaal nog niet rond is, zeker niet voor de M-topman Frank Isenberg. Toen hij enige tijd geleden op een Zuid-Afrikaanse tweedehandswebsite een rode Defender 110 2.8i spotte kon hij het niet laten. Na een woelige nacht stapte hij op het vliegtuig naar Kaapstad en werd hij een dag later herenigd met ‘zijn’ Red Mamba. Isenberg maakte de Defender meteen woestijnbestendig en trok er algauw de zandduinen mee in for some great fun.

“You can feel the power of the M52. It is amazing how the Red Mamba runs up the steepest slopes, with the roar of the natural aspirated BMW straight-six revving up to 6500 rpm. Maybe unusual for a 4×4, but great fun.” – Frank Isenberg voor Road&Track

RedMamba_03

[Bron & Quotes: Road and Track, Foto’s:Frank Isenberg]