Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In de sportwereld zijn er altijd winnaars en verliezers. Daarmee gepaard zijn er dus ook diepte- en hoogtepunten, of vreugde en verdriet als je zo wil. En net dat maakt het plaatje altijd mooi. Terwijl de verliezers zich ondertussen dubbel plooien om extra scherp aan de start van 2017 te verschijnen en de winnaars nog stiekem nagenieten van het moment waarop ze als eerste de finish passeerden, blikken we bij DRIVR eerst nog eens terug op de meest memorabele motorsportmomenten van 2016.

Max Verstappen pakt eerste F1-zege

Motorsport2016_04

Hij kon simpelweg niet ontbreken in lijstje, de meeste besproken coureur van 2016: Max Verstappen. Voor de Nederlandse Wonderboy was 2016 echt het jaar van de doorbraak. Meer bepaald op zondag 15 mei had Max zijn afspraak met de geschiedenis. In zijn eerste race voor het Red Bull-fabrieksteam (adieu Daniil Kvyat na vier races) was het meteen raak. Met zijn 18 jaar en 228 dagen werd hij de jongste Grand Prix-winnaar ooit. En bovendien de eerste Nederlander die dat verwezenlijkt. Een sprookje dat werkelijkheid werd, maar meteen ook de bevestiging van het enorme talent van het Hollands ettertje. Zoals het een topper betaamt, is hij al lang niet meer onbesproken. Maar vloeken zullen zijn concullega’s nog wel als hij ze weeral eens buitenom passeert.

Toyota strandt op één ronde van Le Mans-zege

Motorsport2016_01

Drama, drama en nog eens drama. Er is geen ander woord voor de pech die Toyota te verduren kreeg in de 2016-editie van de 24u van Le Mans. Een feilloze race, van start tot finish aan kop, en met nog drie minuten en één ronde te gaan was die eerste historische zege nooit dichterbij. Maar enduranceracen is onverbiddelijk en een defect aan de turbo is dat eveneens. Monden vielen open toen de Toyota TS050 prototype van Buemi, Davidson en Nakajima uitviel en de wereld met lede ogen moest toekijken hoe de Porsche 919 Hybrid van Dumas, Jani en Lieb alsnog als eerste over de streep kwam. Pijnlijk, pijnlijk en nog eens pijnlijk.

Het jaar van het afscheid

Motorsport2016_05

Aan alle mooie liedjes komt een eind. Ook in de motorspot, waar dit jaar opvallend veel toppers hun helm aan de haak hebben gehangen. De ene al wat onverwachter als de andere. Felipe Massa en Jenson Button namen afscheid van de F1, terwijl de ex-F1’er Marc Webber de motorsport in het algemeen en de WEC in het bijzonder vaarwel zei. De opvallendste afscheidsnemers waren onze eigenste Fast Freddy Loix, na een carrière van 27 jaar, 93 WK-rally’s, 4 titels in het Belgisch Kampioenschap Rally (én een DRIVR-interview), en Nico Rosberg die op het hoogste schavotje van de Koningsklasse het podium verliet als wereldkampioen in de Formule 1.

En nog zoveel meer …

X0W7678-1024x683

Natuurlijk gebeurt er in een motorsportjaar nog zo veel meer. Daarom moesten we de overwinning van Thierry Neuville in Sardinië, de zege van Laurens Vanthoor terwijl hij ondersteboven over zijn dak schoof, de zege van Romain Dumas op Pikes Peak (nota bene exact een week na zijn zege in Le Mans) of het afscheid van Audi in de LMP1 aan ons voorbij laten gaan. Om dan te besluiten dat we 2016 allicht snel vergeten zullen zijn wanneer onze Stoffel Vandoorne in 2017 aan zijn F1-carrière begint. Uiteraard met bijhorende overwinningen en wereldtitels, meer wensen we niet.