December, dé maand voor lijstjes. Van wenslijsten voor Kerst tot een overzicht van de tofste, snelste, of in dit geval mooiste DRIVR‘s van het afgelopen jaar. In 2016 zagen heel wat nieuwe modellen het levenslicht. Naast minder geslaagde designs – denk aan de Toyota GT86 Shooting brake concept – waren er gelukkig ook constructeurs die wel wisten te verleiden. Zelfs Opel deed van zich spreken met de Insignia Grand Sport. Maar of die onze top-3 van het afgelopen jaar ook gehaald heeft?
Aston Martin Vanquish Zagato
Wat een droomhuwelijk. Zagato ging het afgelopen jaar nog eens in zee met Aston Martin. In mei presenteerden ze dit pareltje tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Het ontwerp is gebaseerd op de V12 Zagato, en verder verfijnd om tot dit zinnenprikkelend geheel te komen. Vooral de achterkant werd grondig herwerkt en draagt de stempel van de Italianen. Onder de motorkap de gekende 6.0 liter grote V12 met een vermogen dat een climax bereikt op 591 paarden. Waar is die doos Kleenex?
Morgan EV3
In 2012 bracht het Britse Morgan de 3 Wheeler uit, een kleine roadster met – what’s in a name – drie wielen. Vier jaar later bewijzen ze met hun tijd mee te zijn door ons een elektrische versie voor te schotelen. Toegegeven: door het verdwijnen van de twee cilinders in vee moet de EV3 wat inboeten aan charme vanuit vooraanzicht. Al wordt dat meteen vakkundig rechtgezet in de cabine. Het stuur, de tellerpartij en knoppenwinkel zijn prachtig afgewerkt. En net als de rest van de driewieler volledig handmade.
Alfa Romeo Giulia QV
Er is al heel wat inkt gevloeid over de nieuwe D-segmenter van Italiaanse afkomst, niet in het minst nadat collega Arthur zijn achterwerk in de bestuurdersstoel van de tot nog toe krachtigste dieselvariant mocht duwen. Het is opvallend hoe de Italianen er (eindelijk) weer in geslaagd zijn om met een zuiver en gebalanceerd ontwerp te komen dat weet te verleiden. Van de – zeker in Quadrifoglio uitvoering – agressief vormgegeven neus over de elegante flanken tot de kont – vanuit elke hoek kan je er blijven naar kijken.
Rest me enkel nog de vraag: welke DRIVR prikkelde jou het afgelopen jaar op niet nader te omschrijven plaatsen?