Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nu de temperaturen almaar dieper zakken, komt een eeuwenoude discussie weer boven drijven: je motor laten warmdraaien of niet? In elk kamp zijn er immers voor-en tegenstanders te vinden. Volgens de een kan het helemaal geen kwaad, volgens de ander is het zowat het ergste wat je een motor en zijn parafernalia kan aan doen. Dus laat ons de zaak eens onderzoeken met behulp van de YouTube-hit Engineering Explained.

windshield-245281_1280

Vroeger, toen de dieren nog spraken en carburatoren voor de verneveling van de brandstof zorgden, deed je er goed aan de motor even te laten draaien alvorens op pad te gaan. Deed je dit niet, was de kans groot dat je bij winterse temperaturen als de eerste de beste debutant stil zou vallen. Dankzij de elektronisch geregelde injectie is dat tegenwoordig niet meer nodig. De verhouding tussen brandstof en lucht wordt namelijk zo geregeld dat ook bij temperaturen onder het nulpunt de motor vlot blijft draaien.

snow-1256911_1280

Meer nog: laat je je motor stationair draaien, dan doet die er veel langer over om op bedrijfstemperatuur te komen dan wanneer je (rustig) de baan op gaat. En laat het nu net een koude motor zijn die een nefaste invloed heeft op de slijtage. Geloof je daar niks van? Laat je dan overtuigen door een expert.