Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Oudejaarsavond is nog maar net verteerd of 2017 staat alweer voor de deur met nieuwe wetten. Er verandert namelijk heel wat op de baan het komende jaar. Zo is 70 km/u voortaan de norm op gewestwegen in Vlaanderen, en komt er een lage-emissiezone in Antwerpen. Trajectcontrole is het nieuwe stokpaard om de wegen veiliger te maken – en terloops de staatskas te spijzen. Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen voor DRIVRs na de sprong.

70kmu

De meest besproken verandering is de verlaging van de toegelaten snelheid op een gewone baan buiten de bebouwde kom in Vlaanderen. Waar je tot enkele dagen terug nog kon doortrekken tot 90 km/u, is voortaan 70 km/u de algemene regel – zelfs op wegen met twee keer twee rijstroken zonder middenberm. Enkel waar er nog een bord met ’90’ staat mag de rechtervoet weer naar beneden. Of hoe Wallonië plots weer wat aantrekkelijker wordt.

Daarnaast voert Antwerpen vanaf 1 februari 2017 een LEZ in. In de Lage-emissiezone mogen enkel voertuigen die voldoen aan de Euro 3-norm en een roetfilter hebben (diesel) of aan de Euro 1-norm (benzine). Nummerplaatherkenning zal elke wagen controleren. Echter zijn er zoals steeds in de Belgische wetgeving achterpoortjes. Betaal een vergoeding van 20 euro per dag of 350 euro per jaar en je mag wel nog roetwolken uitstoten in Antwerpen-stad.

Vervolgens wordt er fors geïnvesteerd in  trajectcontroles. In de loop van 2018 moeten 240 nieuwe camera’s in Vlaanderen en 150 in Wallonië bijdragen aan een daling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. De plaatsen waar de meeste zware ongevallen gebeuren, zijn als eerste aan de beurt.

Is jouw DRIVR verslaafd aan Super 95? Ga dan snel op zoek naar een ontwenningskliniek, want Eurosuper SP95 zal niet langer te verkrijgen zijn. In de plaats komt SP95-E10. Die variant bevat 10 procent bio-ethanol, waar dat tot nu toe 5% was. Het mag dan ook niet verbazen dat deze nieuwe variant beter voor het milieu is. Oudere bolides zijn mogelijk niet tuk op de nieuwe samenstelling. Controleren of je al dan niet dient om te schakelen naar Super 98 kan via deze website.

Ten slotte zijn er ook binnen Europa enkele veranderingen op komst. Denk aan een nieuwe meetcyclus voor het verbruik en de CO2-uitstoot, die (eindelijk) dichter zou aanleunen bij de realiteit. Daarnaast moeten nieuwe benzinewagens met directe injectie vanaf september verplicht aan de partikelfilter. En in de loop van het najaar zal er wegentol ingevoerd worden op de snelwegen in Duitsland. Dus ga voordien zeker nog eens kijken of je begrenzer aan 250 nog wel werkt!