Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We moeten nog even geduld hebben tot het nieuwe F1-seizoen op 26 maart in Australië op gang schiet bij het aanfloepen van de groene lichten. Gelukkig is tijdens het winterreces traditioneel genoeg voer voor discussie of analyse. Dit jaar zijn dat vooral de drastische wijzigingen aan de wagens. Net zoals in de WRC wordt het allemaal een tikkeltje wijder, agressiever én dus ook sneller. Als nu ook nog de spanning terugkeert, zit het helemaal goed.

Wat bij de meeste mensen toeschouwers meteen in het oog zal springen, dat zijn de enorme banden die net nog wat forser geworden zijn. Van een breedte van 245 mm naar 305 mm vooraan en van 325 mm naar 405 mm achteraan om precies te zijn. De diameter groeit met 10 mm. Een groter rubberoppervlak betekent natuurlijk meer contact en meer grip, en dat brengt volgens Pirelli een winst van twee seconden per ronde met zich me.

Nog eens twee seconden tijdswinst moet er gehaald worden uit de downforce en de aerodynamica van de nieuwe wagens. In dat opzicht zijn de wijzigingen niet alleen talrijk, maar ook best drastisch. Een logisch gevolg van de bredere banden is de voorvleugel die 15 mm breder wordt. De gehele wagen wordt zelfs 20 mm wijder tot een breedte van 2 meter. De laatste wijziging aan de voorkant is dat de voorvleugel verder van de rubbers af staat, omdat de neus langer wordt en misschien zelfs wat spitser.

F1_Changes_03F1_Changes_04

De agressievere look van de nieuwe F1-bolides zal uiteindelijk vooral bepaald worden door de vernieuwde achterkant. Geen hoge en smalle achtervleugel meer, maar een bredere en meer uitstekende spoiler die vanuit zijaanzicht schuin naar binnen afloopt. Onder die achtervleugel wordt de achterste diffuser 50 mm omhoog getrokken en eindigt die 175 mm meer naar voren. Die nieuwe luchtstroom zorgt voor een lagere druk in het midden van de vloer en natuurlijk meer downforce. Zulke wijzigingen en een grotere wagen brengen ook meer gewicht met zich mee, waardoor het maximumgewicht opgetrokken wordt van 702 naar 722 kg.

F1_Changes_06F1_Changes_02

“These new cars will definitely look different, and that was always one of the objectives of the rule-changes. The aim was to make the cars look more aggressive; to make them faster, so that F1 was very much at the pinnacle of motorsport in terms of outright speed, and to make them more difficult to drive. By that, we don’t mean that they’re more of a handful for the drivers, but that they’re more physically demanding for them, so that they get out of the car having had to work hard.” – Tim Goss, Technisch Directeur bij McLaren-Honda.

Hoewel de terugkeer van Honda als motorleverancier niet het grootste succes was, kan dat in 2017 wel eens keren. In de eerste plaats omdat we zo graag willen dat onze Stoffel meteen competitief kan zijn, maar bovenal omdat het token-systeem is afgelast. De constructeurs hoeven geen tokens meer in te leveren om wijzigingen aan hun motor door te voeren en mogen nu dus het ganse jaar blijven doorontwikkelen.

Stoffel_02

Los van de nieuwe wagens zijn er nog twee kleinere nieuwe regels die we graag even meegeven. Tijdens een zeiknatte race, waarbij er gestart wordt achter de safety car en de man op pole al rijdend het tempo bepaalt waarin de race van start gaat, moeten de wagens in 2017 terug plaatsnemen in hun startvak om vanuit stilstand een echte start te nemen. De andere wijziging is meer modegericht. Zo mochten de coureurs voor de herkenbaarheid vorig jaar slechts één helmdesign dragen. In 2017 mag er éénmalig een ander design gedragen worden op een race naar keuze.

[Tekeningen: McLaren]