Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Carrozzeria Zagato – het Italiaanse designbureau dat in 1919 het levenslicht zag onder impuls van Ugo Zagato – is geen vreemde als het op het veredelen van koestwerken aankomt. In 1958 vertimmerden ze voor het eerst een Porsche. Niet in opdracht van de Duitse sportwagenbouwer zelf, maar op vraag van de Franse autopiloot Claude Storez. Die was ervan overtuigd dat hij met een lichtgewicht koetswerk van Zagato beter zou presteren in de Mille Miglia, waar hij eerder nog een zesde plaats behaalde met zijn 356.

1958_Porsche_356A1600ZagatoSpeedster-6-1024

In 1957 scoorde Storez een voor hem teleurstellende zesde plaats in de befaamde Italiaanse uithoudingsrace. Voor hem moest hij vier Ferrari 250 GT’s en een Mercedes-Benz 300 SL dulden, die laatste bestuurd door niemand minder dan Stirling Moss. Hij was wel tevreden van zijn Carrera Speedster, maar wou een lichtere wagen om nog competitiever te zijn. Daarvoor klopte hij aan bij Zagato. Het Italiaanse atelier had toen namelijk al een stevige reputatie om lichtgewicht carrosserieën te bouwen die ook nog eens alle hoofden deden draaien. En zo geschiede.

1958_Porsche_356A1600ZagatoSpeedster-4-1024

1958_Porsche_356A1600ZagatoSpeedster-1-10241958_Porsche_356A1600ZagatoSpeedster-0-1024

De Italianen gingen aan de slag met een 356A Porsche Speedster die de Franse coureur in Stuttgart bestelde, compleet met Carrera-motor en GS-specificaties – het snelste spul dat Porsche toen in de rekken had. Eind augustus 1958 was het zonderlinge koetswerk klaar. Zagato bracht met het design een hommage aan de 550 RS uit 1953 en de 718 RSK uit 1957. Met zijn nieuwe DRIVR behaalde Claude Storez verschillende overwinningen in het najaar van ’58.  Daar kwam abrupt een einde aan toen hij in februari 1959 verongelukte. Zijn unieke Zagato verdween toen ook van het toneel, en is tot de dag van vandaag niet meer opgedoken.

1958_Porsche_356A1600ZagatoSpeedster-3-10241958_Porsche_356A1600ZagatoSpeedster-2-1024

Onder impuls van de New Yorkse autoverzamelaar en ex-Porsche racepiloot Herb Wetanson begon het Zagato Classic team enkele jaren terug met het bouwen van een exacte replica van de originele 365A Zagato Speedster. Dankzij originele schetsen en 3D-beelden gebaseerd op oude foto’s zou de reconstructie voor 100% overeenstemmen met het origineel. Maar is de creatie met zijn aerodynamische winglets en gewijzigd profiel ook effectief mooier dan het origineel? Unieker in ieder geval wel.

[Foto’s via Supercars.net]