Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De nokkenas is de as die de in- en uitlaatkleppen van de motor bedient en geen beetje bepalend is voor het karakter van de verbrandingsmotor. Dus wat als je die zou vervangen door een elektronisch brein, dat dankzij een klein leger sensoren steeds voor een optimale bediening van de kleppen zorgt? Nog beter: wat als je op die manier meer vermogen uit je krachtbron kan halen? En wat als dat ook nog eens zuiniger is dan een conventionele motor? Een utopie?

freevalve 2

Christian von Koenigsegg, de man die onder andere het bizarre hybride aandrijfgeheel zonder versnellingsbak van de Koenigsegg Regera bedacht, laat opnieuw van zich horen. Zijn nieuwste – geniale – idee? Een motor zonder nokkenassen. Het bedrijf Freevalve ontwikkelde een 1.6 liter grote turbobenzine, waarvan de in- en uitlaatkleppen worden aangestuurd door een elektronisch circuit. De kleptiming wordt daardoor eindeloos variabel, wat resulteert in een optimale verbranding. Goed voor meer vermogen (+45%) en koppel (+47%) en een lager verbruik (-15%) dan een conventionele 1.6. viercilinder turbo. Ook kunnen er onderdelen weggelaten worden, wat goed zou zijn voor een gewichtsbesparing van 20 kg.

vermogenkoppel

‘Ok, leuk – maar te duur voor de modale wagen’, horen we jullie al denken. Niet als het van Freevalve afhangt. Ja, initieel zal deze configuratie zijn. Maar eenmaal de oplages van de productie omhoog gaan, zal de prijs naar alle verwachting niet veel afwijken van een normale motor. Ook qua duurzaamheid zou het goed moeten zitten: zelfs als 75% van de elektronica niet meer zorgt voor een correcte aansturing, kan je nog (beperkte) verplaatsingen doen. Een aandrijfriem of -ketting die het hele zootje naar de – pardon my French – kloten kan helpen is ook niet aanwezig, dus mooi meegenomen.

Klinkt te goed om waar te zijn, right? Tot je bedenkt dat Freevalve al sinds 2000 aan deze motor werkt. Bovendien ziet het er naar uit dat de conceptfase bijna afgerond is. Verwacht deze nieuwigheid echter niet als eerste in een Koenigsegg, want het heeft er alles van weg dat het Chinese merk Qoros met de primeur mag uitpakken. Al blijft het nog afwachten naar het moment waarop deze bijzondere techniek echt gelanceerd wordt. Bovenstaande video laat alvast zien hoe het werkt.

[Via Freevalve]