Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

2017 belooft het jaar van de verandering in de autosport te worden, waarin niet alleen de Formule 1, maar ook het WK rally een nieuw reglement toegewezen krijgt. Voor de constructeurs betekent dat een grote uitdaging, want iedereen wordt hierdoor verplicht een geheel nieuwe wagen vanaf de grond op de bouwen. De wagens in WRC1 groeien in de breedte met 55 mm, terwijl extra aero-elementen en een agressievere bodykit de bijkomende paarden aan de grond moeten houden. Een goede 100 exemplaren voor een totaal van 380 pk om precies te zijn, die gewonnen worden uit een grotere restrictor op de vertrouwde 1.6 turbo.

132627-01-toyota-yaris

Eerst leek het er op dat Volkswagen hun dominantie rol van de afgelopen jaren gewoon verder kon gaan zetten, maar de VAG-group trok zich last-minute terug als fabrieksteam. Het testprogramma van de Polo WRC 2017 werd nog afgewerkt met het oog op potentiële klantenteams, maar geen enkele van die deals geraakten tot op heden rond. Dat mocht echter geen probleem heten voor regerend wereldkampioen Sebastiën Ogier die onderdak vond bij het M-Sport, terwijl Jari-Matti Latvala handjes ging schudden bij Toyota. Na een jaartje bij DMack werd Ott Tänak opnieuw in huis genomen door Malcolm Wilson om de tweede Ford Fiesta in het team van M-Sport te bezetten.

sebastien-ogier-m-sport-livery-2017

Niet van dat alles bij Citroën en Hyundai, want zij besloten hun rijders line-up gewoon hetzelfde te laten als in de voorgaande jaren. Best een slimme zet, want die piloten kennen hun plek in het team en hebben reeds een band opgebouwd met de ontwikkelaars en mechaniekers. Er werd dus veel verwacht deze teams met in de specifiek Hyundai, dat vorig jaar met onze landgenoot Thierry Neuville nog vice-kampioen werd. De wagen werd niet alleen als eerste voorgesteld aan het grote publiek, maar is ook ruimschoots de knapste onder de nieuwe generatie WRC-bolides.

car_2017_01

If it looks good, it will fly good zeggen ze wel eens in de vliegtuigindustrie, maar Sebastiën Ogier was niet van plan dat zomaar te laten gebeuren. De Fransman in de Fiesta opende de Monte Carlo meteen met een scratch op de shakedown, maar moest toch de aandacht laten aan Hyundai tijdens de eerste echte proef. Positieve aandacht voor landgenoot Neuville die een voorlopige scratch liet noteren, maar ook negatieve aandacht voor Paddon die van de baan ging. De wagen van de Nieuw-Zeelander schoof kort voor de finish in het decor en rolde om. Twee toeschouwers werden daar bij geraakt, waarvan eentje helaas ter plekke overleed.

De organisatie kreeg kritiek te verwerken nadat ze besloten de tweede proef toch te laten doorgaan, maar de belangen van een wereldkampioenschap wegen zwaar door. Neuville, weliswaar onder de indruk, stelde zich zeer professioneel op en ging er meteen weer als een speer vandoor. Na 4 scratchtijden op de eerste 5 proeven reed Thierry naar een comfortabele voorsprong van 31’7 seconden op de Ford Fiesta van Tänak. Zelfs Sebastiën Ogier kon niet van antwoord dienen nadat de Fransman van de baan ging op de vrijdagochtend en 45 seconden verloor.

Ook tijdens het tweede gedeelte van de vrijdag bleef Neuville aanvallen en bouwde zijn voorsprong over de volgende drie proeven uit naar 45 seconden. Ogier moest flink hard doortrappen om de Belg niet te ver te laten uitlopen, maar kon in zijn remonte enkel de kloof met zijn M-Sport teamgenoot Tänak dichten. De rest kreeg reeds een ruime achterstand aangemeten. Jari-Matti Latvala in de Yaris keek zelfs al tegen twee minuten in het negatief aan. Van de nieuwe Citroën C3’s was er tegen dan al geen spoor meer te bekennen: zowel Stéphane Lefebvre als Kris Meeke waren in de fout gegaan.

Zaterdagochtend startte Neuville wederom bijzonder sterk en wist hij na twee proeven Ogier naar een achterstand van een goede minuut terug te wijzen. De zege was ruimschoots in zicht voor onze landgenoot, maar op proef nummer 13 schatte Thierry een bocht ietwat verkeerd in en tikte een steen langs de weg aan. Op het eerste zicht leek het enkel om een lekke band te gaan, maar al snel bleek dat de ophanging achteraan een flinke klap had gekregen. Thierry Neuville en co-rijder Nicolas Gilsoul moesten een spoedreparatie uitvoeren, maar de 30 verloren minuten konden nooit meer goed gemaakt worden. Game Over.

Zodoende startte Ogier op zondag met een royale voorsprong op een sterk teruggekomen Jari-Matti Latvala en werd niet meer bedreigd voor de zege in de Monte Carlo. Het team van M-Sport keerde tevreden huiswaarts met een mooie 1-3 finish, en Toyota was in de wolken met de tweede plaats van Latvala in hun debutrace. Grote pech voor Hyundai dus, maar Thierry Neuville haalde nog een laatste keer uit door de powerstage op de zondag te starten en nog even te winnen. In WRC2 bewees Andreas Mikkelsen dat de WRC1-teams ongelijk hadden hem niet in te huren, want hij reed in zijn klasse iedereen op een immense achterstand. Volgende afspraak over 3 weken in Zweden!