Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Ferrari 250 GTO wordt vaak als één van de mooiste en zeldzaamste bolides ter wereld gezien. En toch werd er ongeveer veertig jaar geleden een even zeldzame en bijzondere klassieker ter wereld gebracht. Al draagt die wel het embleem van Skoda, wat iets minder tot de verbeelding spreekt. Bij DRIVtrekken we ons daar niets van aan, want de Skoda 1100 OHC is een racewagen pur sang, die absoluut niet in de ‘Ken je Klassiekers’-rubriek mag ontbreken.

Skoda1100OHC_07

Laat ons beginnen met het zeldzame karakter onderstrepen. Want hoewel de productie van 1957 tot 1960 liep, werden er slechts drie modellen ‘1100 OHC’ door Skoda gemaakt. Sterker nog: van de twee ‘overlevers’, is er volgens de Tsjechische autobouwer slechts één (uit 1958) die nog zou kunnen rijden. De 968 Spider in het onderstaande filmpje is dus een one of a kind en ga je niet snel zien passeren.

Op vlak van looks is het even wennen, met de guitige, vrolijke mondopening en zeer bolle neus. Al blijft de vorm wel voldoende intrigeren om er even bij stil te blijven staan. De voornaamste reden voor die speciale vormen is dat de 1100 ohc zo aerodynamisch mogelijk werd ontwikkeld. Mede omdat de bolide deel uitmaakte van een competitieprogramma. Misschien geheel onbekend in onze contreien doch verdienstelijk, bracht de Spider het mooie weer op enkele circuits achter het IJzeren Gordijn. Zo nam em bijvoorbeeld een eerste en tweede plaats in de prijs van Leningrad in 1962.

Het succes van de Skoda 1100 OHC is voornamelijk te wijten aan de koets. Die bestaat uit een glasvezel hulsel en rust op een chassis van stalen buizen. Met een wielbasis van 2200 mm, 3880 mm lengte, 1430 mm breedte en 964 mm hoogte, niet meteen de grootste. Met een rijklaar gewicht van 550 kg, vooral niet de zwaarste in z’n klasse. Combineer dat lichtgewicht met een 1.1-liter viercilinder met bovenliggende nokkenassen en een dubbele ontsteking (goed voor 92 pk bij 7.700 toeren) onder de bolle motorkap en het beestje gaat vooruit. Eens de achterwielen worden aangedreven, zet het geheel zich vlotjes in gang tot een topsnelheid van 190 tot 220 km/u. Zonder gordels. Best een intrigerende bolide dus, deze Skoda 1100 OHC. Zeker omdat het merk vandaag de dag vooral aan rationele gezinswagens doet denken. Wie ooit de kans heeft om er eentje van de twee tegen het lijf te lopen, mag zich dus echt wel gelukkig prijzen. Misschien tijdens een bezoekje aan de Goodwood Revival ?

skoda_1100_ohc_spider_1