Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

P1040796 thumbAnno 2017 is er geen ontkomen meer aan. Elektronica is immers alom tegenwoordig in de huidige generatie vierwielers, van automatische verlichting tot het besturen van je auto via de afstandsbediening toe. Je kan het zo gek niet bedenken of het is aanwezig op de een of de andere bolide. Soms laat die elektronica echter te weinig ruimte voor de man/vrouw achter het stuur.

Hoe handig ze ook zijn, de meeste rijhulpmiddelen beperken de vrijheid van de piloot van de wagen. En jammer genoeg is het niet steeds mogelijk om alles af te zetten en een auto ten volle te kunen beleven. Geen issue tijdens dagelijks pendelwerk, maar wel vervelend als het doel van de tocht niet de eindbestemming maar de weg ernaar toe is. Tijdens recente testsessies ergerde ik me het meeste aan de adaptieve cruise control op Toyota’s (en zo ook bij Lexus). Overactief. Door de royale afstand die ten opzicht van de voorligger wordt aangehouden, is de functie nauwelijks bruikbaar op onze Belgische autostrades. In de Mini John Cooper Works vond ik het automatisch tussengas bij terugschakelen dan weer vervelend. Laat mij dat alsjeblief zelf doen bij een handgeschakelde bak, en niet alleen als de tractiecontrole tijdens de wintermaanden helemaal uit staat.

En dat brengt ons tot de vraag: wat vind jij het meest irritante elektronische rijhulpmiddel op je DRIVR?