Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Rechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en testwerk ligt. Toch willen we onze trouwe lezers ook op dat vlak niet op hun honger laten zitten. Daarom brengen we voortaan op tijd en stond een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden. Met deze keer alweer een bloedmooie Aston Martin, de snelste E-Klasse break ooit en nog tal van ander edelmetaal.

Skoda RS 245

OctaviaRS245_03

OctaviaRS245_02OctaviaRS245_01

Terwijl Arthur zopas nog de Octavia Combi RS230 onder handen mocht nemen, voorziet de Tsjechische autobouwer ons al van een nieuwe topper: de RS245. Zoals je het al kan verwachten is die goed voor 245 pk, dat zijn er 15 meer dan zijn voorganger. De spurt naar honderd gebeurt daardoor in 6,6 seconden en een tiende meer voor de combi. De grootste nieuwigheid is evenwel het verbeterde chassis met een VAQ-sperdifferentieel – een mechanische sper met elektronische sturing – dat van de RS245 een nog grotere bochtenvreter moet maken. Uiterlijk vallen vooral de nieuwe voorlichten op, die nu tweedelig zijn en nauw aansluiten bij de grille.

BMW 5 Reeks Touring

BMW5Touring_03

BMW5Touring_01BMW5Touring_02

De nieuwe 5 Reeks Berline is ondertussen al een tijdje bekend en kwam al uitvoerig aan bod op DRIVR. De Touring-variant was dat nog niet, ondanks het feit dat onze Ken er al een blik op mocht werpen achter de schermen op het Brusselse Autosalon. Net zoals in de Berline pakt BMW uit met vele digitale snufjes, zowel op gebied van connectiviteit als op gebied van rijhulpsystemen. Toch beloven de Duitsers ook een sportievere ervaring dankzij het nieuwe chassis en een systematische vermageringskuur. En natuurlijk gaat het ook om ruimte in een break. Op de achterbank moeten de geoptimaliseerde contouren van de rugleuning, de langere zitting en de grotere knieruimte het reiscomfort verhogen. Het koffervolume bedraagt dan weer 570 tot 1.700 liter.

Dodge Challenger Demon

Soms moet je al eens afrekenen met je demonen, maar bij Dodge zien ze dat wel anders. Daar laten ze het ongedierte immers op je los met de Challenger Demon, de meeste extreme en vooral lichtste Challenger op de markt. Een gewichtsverlies van liefst 100 kg moet deze muscle car nog sneller van de lijn doen schieten, bij voorkeur op de dragstrip. Voor die afslankingskuur werden onder meer de achterbank, de passagiersstoel en wat geluidsisolatie overboord gegooid. Zo hoor je de 717 pk sterke 6,2 liter supercharged V8 gegarandeerd nog even suizen in je oren. Met een nog bredere luchtinlaat op de motorkap, nog bredere wielkasten en vooral erg brede banden onderscheidt de Demon zich van de andere Challengers.

Seat Ibiza

Ibiza_03

Ibiza_01Ibiza_02

De Vengaboys wagen zich gelukkig nog niet aan een vijfde comeback, maar bij Seat moet het met deze vijfde generatie Ibiza wel opnieuw raak zijn. De bestseller van het Spaanse merk staat op het moduleerbare MQB A0-platform dat de hele Volkswagen groep duchtig gebruikt. Onder de motorkap is er meteen veel keuze, met aan benzinekant een 1.0 TSI van 95 of 115 pk en een 1.5 TSI viercilinder van 150 pk die volgt. De diesels komen er als 1.6 TDI met 80, 95 of 115 pk. De neus blijft herkenbaar, zelfs Leon-achtig, maar het is vooral de achterkant die onder handen genomen is. Op de Cupra-versie is het nog wachten.

Mercedes-AMG E63 Wagon

Voor wie het naast enorm groot ook enorm snel mag zijn, hoeft niet verder te zoeken. Mercedes bezorgt je met de AMG E63 Break naast 1.820 liter laadruimte ook nog eens 612 pk en 850 Nm, in de S-versie althans. De ‘gewone’ AMG E63 Break doet het met 571 pk en 750 Nm. Allebei puren ze dat enorme vermogen uit de gekende 4.0 liter V8 bi-turbomotor. Op het asfalt is er weinig verschil met een spurt naar honderd in 3,5 sec voor de S-variant en slechts een tiende verlies voor de niet-S-variant. De topsnelheid van 290 km/u loopt gelijk. Om de lange achterkant en koffer van 640 liter optimaal te gebruiken kon de Drift-modus natuurlijk niet ontbreken.

Aston Martin Vanquish S Volante

VanquishSVolante_01

VanquishSVolante_02VanquishSVolante_03

Na een eerdere facelift, waarbij de Vanquish het achtervoegsel ‘S’ kreeg dat garant stond voor scherpere lijnen, gaat nu het dak eraf voor de Volante. En dat geeft een cabrio om van te dromen. De open Vanquish S doet beroep op de atmosferische V12 van 5,9 liter en een slordige 600 pk. Dat zijn nog eens 26 extra paarden tegenover de Vanquish zonder ‘S’. Voorts nam Aston Martin ook de Touchtronic 3-transmissie onder handen, waardoor de achttrapsautomaat bij lage snelheden het opschakelen wat draaglijker maakt en de bak bij hoge snelheden vlotter terugschakelt.