Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Recent presenteerde Mercedes zijn ‘Project One’, een 1.000 pk sterke hypercar aangedreven door de 1.6-liter V6 hybride krachtbron uit het afgelopen F1-seizoen. Volgens de Duitsers uit Stuttgart wordt Project One zo ongeveer de meest extreme, straatlegale DRIVR die ze ooit van de band hebben laten rollen. Tenminste sinds de Mercedes CLK GTR, volgens ons de spirituele voorganger van deze nieuwe hypercar die in 2018 het levenslicht ziet.

mercedes-benz_clk_gtr_amg_coupe_strassenversion

Even terug in de tijd. Meer precies twintig jaar. Toen werd het FIA GT kampioenschap opgericht in navolging van de BPR-GT waar McLaren met z’n  F1 GTR samen met Ferrari’s F40 en Jaguar’s XJ220 om het goud vocht. Ook Porsche en Mercedes waren geïnteresseerd en traden toe tot het nieuwe kampioenschap. En in tegenstelling tot de dominante F1 GTR, een sportwagen voor de straat die omgebouwd was tot racewagen, kwamen de nieuwelingen met op maat gemaakte circuitwagens. Die waren net genoeg aangepast om er de voor homologatie verplichte straatlegale versies van te kunnen maken. En zo zagen 25 stuks van de Mercedes-Benz CLK GTR het levenslicht.

Samen met AMG (Mercedes is pas sinds 2005 eigenaar van AMG) slaagde Mercedes erin om in 1996 een McLaren F1 GTR racewagen te kopen. Dankzij de aankoop ging het ontwikkel- en testprogramma voor een FIA GT racer vlot van start. Het eigen chassis van Mercedes was volop in ontwikkeling, en dus werd de 6.0 liter grote V12 van AMG die wel al klaar was in het chassis van de McLaren gelepeld. De Merc-Laren kreeg een aangepaste carrosserie en werd gedurende vier dagen in maart 1997 intensief getest in Jarama, Spanje.

beeld: www.sutton-images.com

beeld: www.sutton-images.com

Dat Mercedes-AMG geen half werk geleverd had bleek toen ze de constructeurstitel binnenhaalden in het FIA GT kampioenschap van 1997, gewonnen door hun piloot Bernd Schneider. Echter had Mercedes dat jaar nog geen gehomologeerde straatversies gebouwd, tot ergernis van onder meer McLaren. Om hieraan tegemoet te komen zouden er 25 CLK GTR’s gebouwd worden. Het carbon chassis kreeg een 6898 cc grote V12 met 600 briesende paarden en 530 koppelmomenten. Het uiterlijk bleef zo goed als ongewijzigd, op de opvallende uit één stuk opgetrokken achtervleugel na. Om als chauffeur toch enige luxe te hebben werd het interieur in alcantara en leer opgetrokken en werden airco en een audio-installatie toegevoegd. De prijs? Een toen al hallucinante 1.5 miljoen euro.

mercedes-benz_clk_gtr_amg_road_version_7

mercedes-benz_clk_gtr_amg_road_version_17mercedes-benz_clk_gtr_amg_road_version_21

Nadat er 20 stuks verkocht waren kreeg HWA het idee om de overige chassis aan te passen en er roadsters van te maken. HWA, een afgeleide van AMG, was verantwoordelijk voor het bouwen van de straatlegale CLK GTR. Vandaag zijn zij het trouwens die zowel de SLS AMG GT3 als de AMG GT3 produceren. Onder hun impuls zagen zes CLK GTR Roadsters het levenslicht. En ze creëerden twee CLK GTR Super Sports, met aangepaste carrosserie en een 7.3 liter grote V12. Jup, die die ook z’n weg vond naar de Pagani Zonda.

mercedes-benz_clk_gtr_amg_roadster_13mercedes-benz_clk_gtr_amg_roadster_1

Aan de andere kant in deze ‘Kies maar’ staat de ‘Project One’. Deze toekomstige hypercar van AMG krijgt 1.000 gehoefde viervoeters dankzij de hybride aandrijfgroep van de Mercedes F1. De vierwielaandrijving zal zijn banden vol hebben om dat vermogen op de straat los te laten. Dankzij het gebruik van het aandrijfgeheel uit de Formule 1 zal deze DRIVR zeker een buitenbeentje zijn in het segment. ‘Hij moet gezien worden als de ultieme sportwagen. We hebben op dit moment diverse parameters waaruit we kunnen afleiden dat we dat waar kunnen maken’ aldus Dieter Zetsche, grote baas bij Mercedes.

mercedes project one

Ondanks dat de Project One een machtige en verbluffend snelle bolide zal zijn, blijft het vooralsnog de vraag of het de meest extreme DRIVR is die Mercedes ooit op ons heeft losgelaten.

[Thumb: Peisert Design]