Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De winterstop is nog volop aan de gang in de autosport, maar de echte racefanaten hoeven niet op hun honger blijven te zitten. De rallysport trekt zich namelijk helemaal niets aan van het gevaar dat deze koude maanden met zich meebrengt, in tegendeel zelfs. Die wisselende omstandigheden en verraderlijke wegen maken de sport net veel uitdagender, en al zeker als je moet knokken voor de overwinning. Het was op die manier dat Thierry Neuville een paar weken geleden nog uit de Monte Carlo verdween, maar gelukkig is het kampioenschap nog jong.

WRC_Zweden_Neuville

De herkansing kwam afgelopen weekend in Zweden, waar de piloten -in tegenstelling tot Monte Carlo- alleen maar sneeuw voor de kiezen krijgen. Moeilijk dus om in te schatten hoe de verhoudingen tussen de nieuwe WRC-wagens op deze ondergrond gingen zijn, en vooral of de Hyundai’s opnieuw een streepje voor zouden hebben in de bossen van het hoge noorden. De concurrentie werd ook weer wat aangescherpt, want Mads Ostberg vond een zitje bij het privé-team van Martin Prokop dat de week voordien de sleutels van hun gloednieuwe M-Sport Fiësta WRC kreeg toegestopt.

WRC_Zweden_Ostberg

Het was een verrassing om Ostberg meteen met een scratch te zien openen op de shakedown, maar de Noor was één van de enige die voluit ging, terwijl de andere teams liever hun banden spaarden voor het echte werk. Zo klokte Jari-Matti Latvala pas een 10e chrono, maar vanaf het moment dat het menens werd, ging de Toyota-rijder vol in de aanval. Op de eerste proef klokte de Fin meteen de snelste chrono, maar op proeven 2 en 3 moest hij moest Thierry Neuville voor laten. Tijdens de slotproef op donderdag reageerde Latvala echter met een rakettijd, en zette de gloednieuwe Toyota Yaris prompt aan de leiding in het algemeen klassement. Bij Toyota Gazoo Racing begonnen ze al te dromen.

Dat was toch buiten een ontkende Neuville gerekend, die vrijdagochtend tot het besluit was gekomen dat Hyundai in Zweden ging winnen. Latvala gooide nog even roet in de Belg zijn friet-stoofvlees op de openingsproef, maar de volgde 3 KP’s liet Neuville iedereen sneeuw happen. De Hyundai-rijder deelde daarbij enkele rake klappen uit, waardoor Jari-Matti Latvala al bijna tegen een halve minuut achterstand aan keek. De M-Sport rijders Tänak en Ogier kregen op dat moment ruim 50 seconden aan hun been, genoeg om hun hoop op winst stilaan op te bergen.

Het begon duidelijk te worden dat de strijd voor de overwinning tussen Neuville en Latvala ging gaan, maar op zaterdag kwam een derde speler zich melden. De Est Ott Tänak ging vol in de aanval en reeg 3 snelste tijden op rij aan zijn degen. Gelukkig lagen Neuville en Latvala ondertussen niet te slapen, waardoor ze de schade nog redelijk konden beperken. Toch was niet iedereen druk bezig met de tussenstand: de Noor Mads Ostberg kon -na het verliezen van zijn achtervleugel de dag voordien- geen rol van betekenis meer spelen en besloot -letterlijk- een sprong te doen naar het afstandsrecord over de jump bij Colin’s Crest. Hij liet maar liefst 44 meter vrije vlucht optekenen!

Misschien niet in de recordboeken te vinden, maar wel vooraan het klassement was Kris Meeke. Hij had zijn nieuwe Citroen C3 op zaterdagvoormiddag netjes tussen de Ford’s van Tänak en Ogier weten te parkeren. Maar op de 14e proef in de namiddag schoof hij van het parcours en verloor 8 minuten. De Britten moesten echter niet alleen naar huis op zaterdag, want ook onze landgenoot Thierry Neuville ging een proef later in de fout. De Belg clipte een betonblok en brak de ophanging op zijn Hyundai i20 WRC. De 10 minuten straftijd wegens het niet eindigen van de proef betekende het einde van zijn rally.

Zo doende kreeg Jari-Matti Latvala de leiding in de schoot geworpen, maar het werd meteen duidelijk dat hij de overwinning niet cadeau ging krijgen. De beide M-Sport piloten hadden bloed geroken en begonnen zette de aanval meteen in. Vreemd genoeg was het Sebastiën Ogier die bezweek onder de druk, en zijn Ford Fiësta meteen na de start op proef 16 spinde. Tänak ging het beter af, maar na een flinke peptalk van sportief directeur Tommi Makinen stond er geen maat meer op Latvala. Op proef nummer 17 vergrootte de Toyota-rijder zijn voorsprong op de Est naar een goede 20 seconden.

Ook tijdens de powerstage kon Latvala niet meer bedreigd worden, en schreef historie door de Toyota Yaris naar de eerste overwinning te sturen. 18 jaar na hun laatste overwinning, staan de Japanners terug op het hoogste schavot in de WRC, en dat in de pas 2e outing van de nieuwe wagen. Tranen van geluk in het éne kamp, en tranen van verdriet in het andere. De Belgen keren opnieuw huiswaarts met de staart tussen de benen, maar het mag duidelijk zijn dat Thierry Neuville -als hij zijn kalmte kan bewaren- dit jaar gaat scoren. Afspraak over 4 weken in Mexico!