Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Sinds Land Rover de productie van hun meest iconische off-road voertuig ooit stop zette, zit de prijs van zo’n beestje fameus in de lift. Over een opvolger van de Defender, wordt er tegenwoordig fervent gespeculeerd, al komt er sinds kort ook lawaai uit een hoek die je niet meteen verwacht. Sta ons toe om chemiegigant Ineos te introduceren, de uitdager van Land Rover.

defender edit

test_2012_land_rover_defender_exclusive_03test_2012_land_rover_defender_exclusive_04

Toen Jim Ratcliffe, CEO bij het chemiebedrijf Ineos, te horen kreeg dat de Land Rover Defender zijn laatste adem zou uitblazen, kwam zijn denkmolen op gang. Initieel ging de man in dialoog met de JLR-groep zelf, maar daaruit kwam geen vruchtbare oplossing en hij werd de deur gewezen. Zo snel laat Ratcliffe zich echter niet afwimpelen, want anno 2017 kondigt Ineos intussen zelf aan met een 4×4-bolide op de markt te komen. Geen eeneiig tweelingsbroertje van de Defender, wel een moddervoertuig met identieke genen en een moderne koets. De voornaamste waarden die voorop staan, zijn dan ook degelijkheid en betrouwbaarheid.

Nu, Ineos begint niet volledig blind aan het project. Er zal een 6-maand durende haalbaarheidsanalyse worden uitgevoerd om aan alle normen te voldoen en vooral om niet dezelfde ondergang als het origineel tegemoet te gaan. Het prijskaartje wordt rond de 50.000 pond geschat en Ineos mikt op 15.000 à 20.000 (Brits) geproduceerde eenheden per jaar.

land_rover_dc100_5

autowp.ru_land_rover_dc100_concept_6autowp.ru_land_rover_dc100_sport_concept_3

In de andere hoek van de ring staat Land Rover nog steeds klaar met een spirituele opvolger van de Defender. Als we de redactie van Autocar mogen geloven, zou die al in 2018 op de beursvloer moeten verschijnen. De aluminiumstructuur uit de Discovery, Range en Range Sport zou worden overgenomen en zelfs over het finale design zou al een akkoord zijn. Nu nog afwachten hoeveel roet het Brexit-verhaal nog in het eten komt gooien. Bij DRIVzijn we niet verlegen om wat concurrentie, dat haalt het beste in een merk naar boven. Voorlopig nog spannend afwachten dus.