Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een stukje geschiedenis willen we jullie op DRIVR nooit weerhouden. Zeker niet als het om een van de knapste merken op de planeet gaat: Aston Martin. Sterker nog, het gaat deze keer over de geschiedenis van één van de belangrijkste bolides voor het merk.  Een uniek prototype dat het paradepaardje was van eigenaar David Brown en eigenlijk als voorloper van de DB-reeks wordt gezien. Tijd voor het verhaal achter de DB Mk II.

AMProto_03

De meeste ‘kenners’ verwijzen meteen naar de DB1, die de benaming Aston Martin 2-liter Sport pas jaren later kreeg. Maar voor de echte peetvader van de DB2, moeten we nog een paar jaren terug. Bij de overname van Aston Martin en Lagonda begint David Brown namelijk ook meteen aan het bouwen van enkele racewagens. Er worden drie volledig nieuwe racers ontworpen op het chassis LMA/49/1, LMA/49/2 en LML/49/3, die ook aan een eerste naoorlogse 24 uren van Le Mans in 1949 deel nemen, maar er was evenwel nog een vierde wagen.

AMProto_09

De Aston Martin met het chassis LML/49/4 is van hetzelfde kaliber als de racewagens, maar wordt dan door Brown gebruikt als Daily DRIVR. Niet gehuld in dat typische racegroen zoals de drie andere, dan wel in een bordeaux kleur met een aangepast interieur, afgewerkt met bruin leer en een beige vloer. Het meest herkenbaar zijn evenwel zijn vormen, die overduidelijk als basis dienen voor de eerste echte DB; de DB2. Om maar te zeggen dat dit unieke prototype echt wel de schepper is van de DB-lijn.

AMProto_06AMProto_05

AMProto_01AMProto_04

Nadat Aston Martin-eigenaar David Brown de wagen dagelijks en uitvoerig uittest in functie van de ontwikkeling van de DB2, verandert de wagen uiteindelijk van eigenaar. Het is fabrieksracer Lance Macklin, die de wagen in handen krijgt en hem verder gaat verbeteren. Met de nodige modificaties – drie nieuwe DCO-carburatoren – gaat Macklin terug naar de roots van het prototype: de racerij. Zo neemt hij met het unieke stuk deel aan de Coppa Inter-Europa, de Targa Florio en de Mille Miglia. Enkele eigenaars later wordt de wagen helemaal terug naar zijn originele staat gerestaureerd en wordt hij ondertussen tentoon gesteld in de Villa d’Este, op Pebble Beach of aan Windsor Castle. De historiek van dit unieke stuk is dus enorm. Net zoals zijn geschatte prijs van om en bij de 2 miljoen dollar. Binnenkort te koop op Amelia Island, dus haast je!

[Foto’s: Gooding & Company]