Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De nieuwe formule van het WK Rally heeft tot nu toe nog niet teleurgesteld, nadat de Monte Carlo eerst in een ware thriller eindigde en later de nieuwkomers van Toyota Gazoo Racing iedereen met verstomming sloegen in de Zweedse sneeuw. De derde manche in Mexico heeft alles in huis om die trend verder te zetten. Het is namelijk de eerste keer dat de nieuwe generatie WRC1-wagens een gravelwedstrijd aandoen, en niet zomaar een gravelwedstrijd. De technische proeven onder de Zuiderse zon bleken in het verleden een ware uitputtingsslag voor man en machine.

2017MEXICO_HEM_228

Een hoop variabelen dus, want de teams hebben in dit soort omstandigheden exact nul testkilometers op hun nieuwe WRC-wagens staan. De reden? De FIA laat geen testen buiten Europa toe, dus het ziet er naar uit dat vele teams leergeld gaan betalen op de bloedhete Mexicaanse proeven. Niet meteen de beste rally om grote risico’s te nemen, maar in een wereldkampioenschap van dit niveau heb je niet altijd de keuze. Vraag maar aan onze landgenoot Thierry Neuville, die twee keer op rij uit een wedstrijd verdween nadat hij royaal op de leiding reed.

2017MEXICO_SV_281

Met een snelste tijd in shakedown, leek het alsof de Belg weer met het mes tussen tanden aan de rally was begonnen. Jari-Matti Latvala ondervond hoe belangrijk de startvolgorde in Mexico is, want hij mocht -als WK-leider- de proef schoonvegen voor zijn concurrenten. Het gevolg? Eén seconde verlies per kilometer. Gelukkig voor de Fin tellen de chrono’s op de shakedown niet mee voor het klassement, maar het geeft wel aan welke ondankbare taak de Toyota-rijder op zich zal moeten nemen op de gravelproeven van Mexico.

Beginnen doet de Rally van Mexico echter op asfalt, want de twee openingsproeven op donderdagavond worden verreden op het Zocalo-Square in de hoofdstad CDMX. Proeven waar veel te verliezen valt –vraag wederom maar eens aan Thierry Neuville– waardoor de grote spelers besloten eieren voor hun geld te kiezen. Een uitgelezen kans voor de andere protagonisten om zich in de kijker te rijden, en zodoende zette Toyota-rijder Juho Hänninen de snelste chrono op de tabellen. De Fin maakte tot nog toe geen bijster goede beurt in het WRC, maar in Mexico begint hij dus als leider aan de tweede dag.

Die tweede dag had vrijdagochtend moeten starten, maar er was een probleem. De spektakelproef op het Zocalo-Square van de dag ervoor, lag namelijk 400 kilometer ten zuiden van het servicepark te Léon. De organisatie had dit weten op te lossen door de crews over te vliegen en de wagens met trucks te transporteren naar Mexico-City. Op de terugreis was er echter een zwaar ongeval gebeurd, waardoor de trucks maar liefst vijf uur vast stonden in de file. Hierdoor was de organisatie genoodzaakt de ochtendlus te schrappen, zodat de timing voor de rest van de rally niet in gedrang kwam.

Na alle tumult mocht Jari-Matti Latvala als eerste SS03 aansnijden, maar hij liep meteen tegen grote motorproblemen aan. Ondanks het feit dat de Hyundai’s ook problemen kenden door de hitte, kon Neuville toch enkele scratchtijden laten noteren. Dat was voldoende om zich nog redelijk vooraan het klassement te nestelen, maar de aansluiting met de kop was op dat moment al verloren. De Ford van Ogier gaf eveneens een motorstoring aan, maar de Fransman was niet onder de indruk. Hij reed op vrijdag naar een tweede plaats achter een verrassend snelle -en van problemen gespaarde- Kris Meeke in de Citroën C3 WRC.

De vrijdag was duidelijk geen toevalstreffer voor Kris Meeke, want ook op zaterdag bleef de Brit zijn verschroeiende tempo volhouden. Sebastien Ogier ging nog hard in de aanval, maar op proef nummer 13 maakte hij een inschattingsfout en spinde zijn Fiësta. Daarmee was het verdict in principe al gevallen, want een achterstand van 33 seconden maak je niet zomaar meer goed. Ogier nam dan ook geen risico’s meer, want Thierry Neuville moest op zijn beurt al bijna 40 seconden toegeven op de Fransman.

Zodoende leek Kris Meeke comfortabel op weg naar een eerste overwinning voor de nieuwe Citroën C3 WRC, maar op de laatste proef vergaloppeerde de Brit zich nog even. Onze landgenoot Yves Matton -chef van Citroën-Sport- kreeg bijna een hartstilstand toen hij de C3 het decor zag induiken op enkele honderden meters van de finish. Meeke vloog een braakliggend terrein op en had bijzonder veel geluk dat hij een geparkeerde Volkswagen niet vol de deur trof, maar slechts tegen de achterzijde schampte. Een klein ommetje later kon hij zijn rit weer vervolgen zonder veel schade.

20 kostbare seconden gingen verloren, maar gelukkig had Meeke meer dan 30 stuks voorradig op Ogier. Met hun overwinning in Mexico wordt Citroën de derde constructeur die het hoogste schavot mag beklimmen in evenveel wedstrijden. Sebastiën Ogier pakt belangrijke punten en de leiding in het kampioenschap, terwijl Thierry Neuville een mooie derde plek voor Hyundai mee naar huis neemt. Volgende afspraak over een dikke twee weken in Corsica, waar de DRIVR-photocrew het spektakel eigenhandig vast gaat leggen op de gevoelige plaat!

[Foto’s: Hyundai Motorsport – Beelden: WRC Youtube]