Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Land Rover doopt de nieuwste telg van de Range Rover-familie ‘Velar’, wat vrij vertaald ‘gesluierd’ moet betekenen. Na de onthulling in Genève ligt er echter niet veel doek meer over. En omdat DRIVR dit jaar niet tot op de beursvloer is geraakt, slaan we een uitnodiging om de elegantste aller Ranges van dichtbij te bekijken dus niet zomaar af. Pen en fototoestel in de aanslag.

range rover velar 2

1. Nummer Vier

De Velar kan zich trots de vierde telg van de Range Rover-familie noemen en positioneert zich strategisch tussen zusje Evoque en broertje Sport. Qua afmetingen past de koets er ook perfect tussenin, met een lengte van 4803 mm op 2145 mm breedte en 1665 mm hoogte. Het is trouwens vooral de hoogte die het verschil maakt met de Range Sport en de Vogue.

2. De Mooiste van de Klas

Kunnen de kiekjes niet meteen overtuigen, geloof ons dan op ons woord. De Range Rover Velar past perfect in het rijtje en krijgt toch een unieke look mee. De neus wordt met bronzen luchtinlaten en scherpe koplampen versierd, terwijl de derrière mooi naar achteren steekt. We zien trouwens ook een aflopende daklijn genre Panamera Sport Turismo, een trend die steeds vaker terug lijkt te komen. Als we de Engelsen zelf aan het woord laten, klinkt het: “We call the Velar the avant-garde Range Rover. It brings a new dimension of glamour, modernity and elegance to the brand.” Elegantie dus, en dat voor een 4×4-merk.

3. Less is More

Durf het merk trouwens niet te spreken over minimalisme. Neen, ze gaan resoluut voor de term ‘Reductionisme’: alle overbodige elementen wegnemen tot alleen de essentie overblijft. Of hoe de natuur van complexe entiteiten steeds herleid kan worden tot meer fundamentele bouwstenen. In de praktijk betekent dat inklappende deurhendels en wegschuivende voetsteunen, waardoor de vloeiende lijnen nog meer tot hun recht komen.

range rover velar 1

4. Stiekem een Jaguar?

Laat je echter niet vangen door de onderscheidende looks. De Velar staat wel degelijk op het platform van Jaguar, waar ook de XE, de XF en de F-Pace op steunen. Gekscheerde ondergetekende initieel nog dat dit wel eens de beste F-Pace van het hele lot zou kunnen zijn, dan geeft het onderstel me hier alvast gelijk. Niet z’on onlogische zet, gezien de bewezen kwaliteiten van de alu-grondvesten.

5. Toch 100% Land Rover

Land Rover laat echter geen enkel model van de band rollen zonder modderwegen en zandheuvels in te calculeren. Daarom behoudt de Velar 25 cm bodemvrijheid, 65 cm waaddiepte en is-ie enkel verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Tot slot is ook Terrain Response 2 aanwezig om de tractie optimaal te verdelen naargelang de omstandigheden. De term SUV krijgt dus stilaan terug betekenis.

6. Ecologisch Verantwoord

Vanbinnen tracht de Velar zich te onderscheiden door middel van een nieuwe soort premiumstof. In samenwerking met het Deense bedrijf Kvadrat bieden ze een alternatief aan voor een lederen afwerking. Eerlijk gezegd zouden we het verschil niet meteen zien, ook al is dat ‘Dapple Grey’ eigenlijk op basis van gerecycleerd plastic gemaakt.

range rover velar 4

7. Onder de Sluier

Nu, ecologisch zijn doe je anno 2017 vooral onder de motorkap. Daarvoor schermt het merk met maar liefst zes benzine- en dieselmotoren, allen gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat. De meest interessante versies vallen onder de noemer ‘Ingenium’ en zijn leverbaar als zelfontbranders met 180 pk, 430 Nm en 142 gram CO2/km of 240 pk, 500 Nm en 154 gram CO2/km. Geen groene ridders, maar de intentie is er zeker en vast.

8. DRIVR-potentieel

Niet teleurgesteld, want er zit ook heel wat DRIVR-potentieel onder de kap. Naast de eco-blokjes is er ook nog een sportievere V6 benzinemotor met 380 pk uit de F-Pace beschikbaar. SVR gaat zich ook vast en zeker op een alternatief voor de Porsche Macan richting, zij het pas later. Het onderstel bewees zich immers al meermaals bij Jaguar en biedt dus mogelijkheden voor een dynamische Velar. Een hybridevariant zou er trouwens volgend jaar aankomen.

17692424_10212671476844129_1780340295_o

9. Ook voor mama’s

Kunnen papa’s hun dynamische driften botvieren op de Velar, dan zullen ook de mama’s niet teleurgesteld zijn met de aankoop. Zowel been- als hoofdruimte is er met overschot en de kofferruimte valt met 673 moeilijk klein te noemen. Neem daar nog de verhoogde instap en rijpositie bij en je krijgt dat typische Range Rover-gevoel. Heerlijk comfortabel dus.

10. Prijzig Beestje

Voor wat hoort wat. De Velar staat vanaf 57.300 euro in de brochure met een Ingenium D-180, maar klimt stevig in prijs door de onmalse optiepolitiek. De uitvoering waarmee wij (statisch) kennis mochten maken, klokte af op maar liefst €111.992. Al krijg je daarvoor wel een volledig uitgeruste Velar 2.0 SD4 R-Dynamic mee naar huis.

range rover velar 3