Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Sportieve bolides met aanpassingen voor het ruwe terrein zijn eigenlijk niets nieuws onder de zon. Neem pakweg de 911 Safari. Wel kunnen die sportieve moddervreters nu gecatalogeerd worden onder de term ‘Battlecars’, en zien we d’r steeds meer naar de oppervlakte komen. Vooral in Amerika lijkt het gegeven een echte rage te worden. Enkele slipperige alternatieven voor je Daily DRIVR, na de sprong!

Wat is dan het verschil met een rallybolide? Waar die professioneel ontwikkelde racewagens van kop tot teen uitgebouwd worden, zijn Battlecars veel meer knutselwerk. Een basiswagen, off-roadwielen, wat bumpers, een verhoogd chassis en … in de modder gaan spelen. Hoe eenvoudiger, hoe beter. Denk aan het opzet van de racegame Driveclub.

Het topic wordt uitvoerig besproken op deze Redditpagina en lijkt vooral een Amerikaanse trend te zijn, waar overstromingen, orkanen en nakende zombie-aanvallen voor voldoende beweegredenen zorgen. Van foto tot filmpje, vettiger is prettiger!

Porsche 911 Safari

76977-porsche-911-sc-safari-1978

Porsche wilde eind jaren zeventig meedingen in de ‘Safari Rally’ en prepareerde er enkele geprepareerde Porsches 911 SC’s voor. Het verhoogde onderstel, de koplampen, de spatlappen en aangepaste bumpers maken deel uit van het Safari-pakket. Combineer dat met 250pk en 300Nm uit een 3.0-liter zescilinder boxermotor en een leeggewicht van amper 1.180kg, en je krijgt… een tweede en vierde plaats. Jammer voor hoofdsponsor Martini.

Porsche 911 Safari RS

porsche-safari-rs

porsche-safari-rs-7 porsche-safari-rs-6

Deze spectaculaire Porsche 911 Safari RS begon allemaal met een oude 911-roestkar uit 1986. Een zekere Kelly-Moss uit Wisconsin besloot zich voor te bereiden op het ruigere terreinwerk en vatte dan maar dit ambitieuze project aan. We zien stevige off roadbanden, voor- en dakrails, felle koplampen en zelfs een winch. Binnenin is alles afgewerkt in carbon en huist er ook een radio om op de hoogte te blijven van de weersomstandigheden. Dear Santa…

BMW 2002 Baja
Baja-2002-051-1200x800

Baja-2002-011-1200x800 Baja-2002-041-1200x800

Alleen in Amerika. De BMW 2002 die je op de prentjes ziet, bestaat eigenlijk uit twee wagens. Het chassis en alles van ‘onderstel’ is afkomstig van een E30 uit Colorado, het koetswerk komt van een ’70 BMW 2002. Naast dat knutselwerkje, zitten er ook extra mistlampen, een dakrail en vier modderbandjes op gemonteerd. Afgezien van de visuele opsmuk is het beest zo standaard mogelijk gehouden – het zou het onderhoud en de duurzaamheid ten goede komen. Het plan was om deze straight 6 van Vegas naar Monterey en terug te rijden. Benieuwd of ze intussen al terug zijn. [Via: Speedhunters]

Z3

dks9vsvjahr3boajuni2odugo33lqdbrwh14emka 9dUL9QE

Welke Z3 je anno 2017 moet kopen? Deze uiteraard. Over de plas kost het ding je slechts $2.800, al moet je er wel voor naar Philadelphia. Lag er initieel nog een 1.9-liter vierpittertje met automaat onder de kap, dan rijd je nu manueel met een 2.5-liter zes-in-lijn naar huis. Op zich nog aanvaardbaar, ware het niet dat er 235/75/15 Goodyears onder liggen en het onderstel eigenlijk van een E36 afkomstig is.

James Garner’s ’72 Cutlass Banshee

Omdat het onmogelijk is om meer informatie mee te geven dan Jay Leno in zijn filmpjes doet, geven we snel even de basics mee. Het is een ’72 Cutlass Banshee met een gigantisch V8-motorblok in. Zo groot zelfs, dat het deels op de passagierszetel komt te staan. Handig voor de perfecte gewichtsverdeling, iets minder voor de bestuurder. Kijk ook naar het stalen buizenframe, waarin een reserveband en minimalistisch interieur zijn gevezen. Yiha!

Marcus Meyers 350Z


Marcus Meyer werkt als technicus en besluit op een dag om zijn 350Z volledig om te bouwen tot alleskunner. Samen met zijn vriendin slaat hij de handen in elkaar en deelt alles op zijn Instagramfeed. Ook deze Battlecar kreeg de volledige behandeling: noppenbanden, beschermschorten, dakrails, winch en verhoog onderstel. Al is dat laatste nog ietwat van een probleem. De 350Z wil maar niet hoog genoeg, met het nodige bodem schrapen tot gevolg. Er zijn slechtere manieren om het atmosferische V6-blok af te beulen.

Top Gear Patagonia Cars

Vergeet vooral ook niet de heren van Top Gear, die het genre zowat hielpen definiëren. May, Hammond en Clarkson vertrokken meermaals richting één of ander exotisch land om er ter plaatse hun sportbolides nog aan te passen aan de lokale omstandigheden. Al steekt deze Patagonia Special er wel met kop en schouders bovenuit.