Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Stel, je overgrootvader was poolreiziger. De man die van 1914 tot 1916 de ‘Endurance’-expeditie leidde over Antarctica om het bevroren continent via de zuidpool te doorkruisen, maar daar niet in slaagde omdat zijn schip vroegtijdig vastliep. Wat zou jij doen als jij de nazaat bent van zo’n durfal? Die tocht zelf aanvatten, natuurlijk. Al zou het vaartuig dat je daarvoor kiest waarschijnlijk geen Hyundai Sante Fe zijn …

Antarctica 16-17 Hyundai

Patrick Bergel is de achterkleinzoon van Sir Ernest Shackleton. Ernest kwam samen met de bemanning van het schip vast te zitten in het ijs toen ze op weg waren om Antarctica te voet te doorkruisen. Van die uitdaging was algauw geen sprake meer. In plaats daarvan werd het doel gewoon overleven, hulp zoeken en de opvarenden te redden om ze weer veilig naar huis te brengen.

Antarctica 16-17 HyundaiHyundai-Shackletons-Return-7

Bergel puzzelde de geplande tocht van Shackleton opnieuw in mekaar en werkte een jaar lang aan de voorbereiding van de  5.800 km lange reis over Antarctica. Union Camp werd gekozen als uitvalsbasis, waarna de tocht langs Thiels Corner en de zuidpool naar Amundsen Coast tot aan McMurdo Sound ging. Patricks metgezel was niets minder maar ook niets meer dan een licht gemodificeerde Hyundai Sante Fe.

Hyundai-Shackletons-Return-12

Antarctica 16-17 HyundaiAntarctica 16-17 Hyundai

Het is de eerste – min of meer – gewone wagen die zo’n tocht over het ijscontinent heeft afgelegd. Onder de kap ligt een standaard 2.2 liter diesel viercilinder die de gigantische lagedrukbanden aandrijft. 0.14 bar volstaat opdat het AT38-rubber optimale grip biedt.  De vering werd aangepast om plaats maken voor de banden en er werd een gemodificeerde versnellingsbak geplaatst met een overbrenging van 1.5:1 om door de poedersneeuw en over ijsspelonken te kunnen kruipen. Daarnaast werd de benzinetank vervangen door een 230-liter groot exemplaar. Die bevat kerosine, aangezien er geen andere brandstoffen beschikbaar zijn op de zuidpool. De motor werd uitgerust met een voorverwarmer, zodat de temperaturen van ongeveer 30 graden onder nul geen roet in het eten zouden gooien. Tenslotte graveerden de nazaten van mannen uit de originele expeditie de namen van Shakleton’s reispartners in de carrosserie van de Sante Fe.

“The journey was incredible and the car was a pleasure to drive. Sometimes it felt less like driving and more like sailing across the snow. It was a proper expedition with a challenge to accomplish that nobody else had done before. Finally, I reached the place my great-grandfather dreamed of, a hundred years ago,” aldus Patrick Bergel.

[Via Shackletons Return]