Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We zijn nog maar net bekomen van Corsica, of het WRC-circus heeft alweer het vliegtuig genomen naar de andere kant van de wereldbol. Op het eerste zicht niet de meest logische beslissing, want de teams hebben pas hun hele hebben en houden van Mexico naar Frankrijk moeten verhuizen. Voor het afgelopen weekend moest de karavaan dus weer weer terug naar Zuid-Amerika, meer bepaald naar Argentinië voor de vijfde wedstrijd van het seizoen. Volgens Thierry Neuville één van de zwaarste op de kalender, benieuwd of zijn zege in Corsica het begin van meerdere successen kan worden.

2017ARGENTINA_HEM_108

Het WRC seizoen 2017 heeft zijn start niet gemist, met maar liefst vier verschillende winnaars in de eerste vier wedstrijden. Sterker nog, alle vier de fabrieksteams wonnen elk één wedstrijd, een feit dat zich al niet meer heeft afgespeeld sinds 1986. Een vijfde merk hebben we helaas niet in de topklasse, maar er staan nog genoeg piloten te trappelen om de grootste bokaal mee naar de huis te nemen. Daarvoor moeten ze wel eerst toppers als Ogier, Latvala, Meeke en Neuville passeren, maar niks is onmogelijk in de rallysport.

De grootste verrassingen vallen meestal op de openingsdag, maar deze keer was het Jari-Matti Latvala die de shakedown wist te winnen en Sebastien Ogier die na de showproef als eerste de leiding in het algemeen klassement nam. Op vrijdag begon het echt werk dan, maar vrijwel meteen eisten de Argentijnse proeven hun eerste slachtoffers. Hayden Paddon sloeg over kop, en verloor bijna drie minuten. De andere Hyundai’s gingen het niet veel beter af: zowel Dani Sordo als Thierry Neuville braken hun ophanging en verloren de nodige tijd.

Allemaal peanuts in vergelijking met de miserie die Citroën kende op de vrijdagochtend. Kris Meeke ging er hard af, en kon meteen een kruis maken over een goed resultaat. Craig Breen’s C3 WRC kwam eerst vast te zitten in vijfde versnelling, en na SS04 moest de Ier zelfs de handdoek in de ring werpen. De M-Sport Fords ging het gelukkig beter af, maar dankzij zijn rol als sweeper kon Sebastien Ogier alleen maar proberen de schade te beperken. Uiteindelijk waren het de privé-Fords die een zeer verrassende beurt maakten: Elfyn Evans sloot de eerste dag als leider af, met Ostberg op bijna een minuut.

De D-Mack banden op Evans Fiësta verrichtten wonderen, want ook op zaterdagochtend bleef de Welshman zijn verschroeiend tempo aanhouden. Merkgenoten Ostberg en Ogier konden het ritme niet volgen en moesten daarbij niet alleen tijd maar ook plaatsen inleveren. De reden? Onze landgenoot Thierry Neuville had de aanval in gezet, en zou tegen zaterdagmiddag al van de vierde naar de tweede plaats opgeschoven zijn. In de namiddag had Evans te kampen met enkele problemen, waardoor de Belg de kloof verder kon herleiden naar slechts 11,5 seconden.

Ott Tänak volgde op dat moment in derde stelling op ruimschoots 50 seconden van Evans, terwijl Ostberg moest opgeven na een dreun tegen een rots. Zodoende schoof Ogier terug een plaatsje op, maar de regerend kampioen had inmiddels al een zodanige achterstand, dat het podium buiten bereik was gevallen. Bij Citroën was de nachtmerrie nog niet voorbij, want zowel Breen als Meeke -beide terug aangesloten in WRC2- liepen wederom tegen grote problemen aan. Breen moest opnieuw aan de kant met een hardnekkig olielekkage terwijl Kris Meeke voor een tweede keer hard over de kop ging en zijn wagen deze keer volledig afschreef.

Op zondag werden de laatste drie proeven verreden, en Thierry Neuville zou bijzonder hard moeten doortrappen om Evans nog bij te kunnen benen. “If he wants it, he’s going to have to bloody fight me for it” klonk het uit het D-Mack kamp, en bij Hyundai waren ze van plan exact dat te doen. Met het mes tussen de tanden opende Neuville de dag sterk, door eerst 2,5 seconden sneller te gaan op de eerste proef, en later op de tweede proef zijn achterstand quasi volledig weg te werken. Evans zou voor de laatste proef alles op alles moeten gaan zetten om de wedstrijd te kunnen winnen.

De ontketende Welshman klokte halverwege de slotproef een verbluffende tussentijd, waardoor de zege veilig gesteld leek. Er kon nog weinig misgaan, maar in het slot van de proef vergaloppeerde Evans zich. De D-Mack Fiësta kwam heel even vast te zitten, genoeg om de zege te verschieten aan Neuville. Met een luttele voorsprong van 1,3 seconden wist onze landgenoot een tweede rally op zijn naam te schrijven in het seizoen 2017. Ogier kwam pas als vierde over de meet, en verliest daarmee een stuk van zijn riante voorsprong in het kampioenschap. Volgende afspraak over drie weken in Portugal!

[Foto’s: Hyundai Motorsport – Beelden: WRC Youtube]