Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

thumb_talbotToen de eerste geruchten opdoken over PSA’s ambitie om Opel van GM over te nemen, was de auto-industrie toch even verrast. Wat velen evenwel vergeten zijn, is dat PSA in het verleden al een Europees en verlieslatend merk van een Amerikaans concern heeft overgenomen – te weten Talbot. Tijd voor een blik in de stoffige archieven.

Kort nadat Peugeot Citroën had overgenomen, ging PSA in 1978 nog een stapje verder door de Chrysler Europe-divisie van Chrysler uit te kopen. Het promoveerde de PSA-groep in één klap tot de grootste autofabrikant van Europa en de vierde grootste van de wereld. Helaas bleef het succes niet duren. PSA had Chrysler Europe, dat bestond uit het Franse merk Simca en de Amerikanen Dodge en Chrysler gekocht voor slechts één symbolische dollar, maar inclusief alle schulden. Dat zorgde vijf jaar lang voor donkerrode cijfers bij de Fransen. Ze hebben nog getracht het tij te keren door een Britse fabriek te sluiten, maar ook dat mocht niet baten. Tot overmaat van ramp ging ook de verkoop van de overgenomen merken achteruit.

simcatallbot

Peugeot probeerde de neerwaartse spiraal te stoppen door de merken Simca en Chrysler om te dopen tot één nieuw merk: Talbot. Het Brits-Franse merk was in de jaren ’50 failliet gegaan en de merknaam was eigendom van Simca. Zoals zo vaak in de auto-industrie werden de bestaande Chrysler en Simca-modellen gewoon gerebadged tot Talbots. En zo ontstond een merk waarvan de merknaam bijval had bij de Britten én de Fransen, maar toch zonder eigen identiteit.

autowp.ru_talbot_1510_4simca_1307_1

Zoek de zeven verschillen tussen de Talbot 1510 links en de Simca 1307 rechts …

Er kwamen nog enkele Talbotspecifieke modellen maar ook die kenden geen succes waardoor Peugeot de stekker in 1986 uit het gereïncarneerde merk trok. In 2010 was er sprake van een herintroductie door PSA, als concurrent voor het merk Dacia. Dat is er echter nooit van gekomen. Zal de geschiedenis zich herhalen nu PSA Opel heeft overgenomen? Opnieuw is er sprake van een langdurig verlieslatend merk met overcapaciteit en problemen in het Verenigd Koninkrijk. De Brexit heeft de Pond sterk beïnvloed en Opel met een verlies opgezadeld in 2016. En hoewel de twee Britse Vauxhall-fabrieken een hoge efficiëntie kennen, is het voor PSA wel duurder om een Duitse fabriek te sluiten. De Brexit zou hier wel eens een doorslaggevende factor kunnen zijn.

Anderzijds is het natuurlijk bij de haren gegrepen om Opel met Talbot te vergelijken. Opel mist namelijk geen merkidentiteit noch geschiedenis. De verkoopcijfers zien er goed uit en het merk is al gedeeltelijk geïntegreerd met een aankomend modellengamma dat nu al test met PSA-technologie aan boord. De volgende Corsa zou dan de eerste personenwagen zijn die echt van het nieuwe huwelijk profiteert. Op hoop van zegen.