Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Rechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en testwerk ligt. Toch willen we onze trouwe lezers ook op dat vlak niet op hun honger laten zitten. Daarom brengen we voortaan op tijd en stond een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden. Met deze keer onder andere de BMW 8, een snelle Volkswagen Up!, een nieuwe Skoda en de miljoenste Porsche.

BMW 8-serie Concept

bmw-8-series-concept001-1 p90261131-highres-bmw-concept-8-series-1 bmw-8-series-concept003-1

Geloof het of niet, maar in 2018 mogen we ons (eindelijk) aan een 8-serie verwachten. Voorlopig blijft het echter nog bij prentjes kijken, aangezien we voor technische specificaties enkel op geruchten aangewezen blijven. Het design toont vooral scherpe, vloeiende lijnen, met vooraan enkele invloeden van de 6-serie en achteraan van de i8. Binnenin breekt BMW met hun kopieer-plak-aanpak, al blijft het natuurlijk de vraag hoe representatief het concept is voor de finale versie. Volgens geruchten zou er een beschaafde V12 in de neus van het reguliere model komen en zou de M-divisie een opgeblazen V8 (uit de M5) achter de nieren mogen lepelen. Afwachten, hopen en vooral naar de foto’s kijken.

Volkswagen Up! GTI

vw-up-gti-469

vw-up-gti-470 vw-up-gti-471

Was iemand aan het wachten op een gepeperde versie van de Volkswagen UP!? Waarschijnlijk niet. Zijn we blij dat deze Junior Hot Hatch er is? Uiteraard, hoe meer DRIVR-waardig lichtmetaal, hoe beter! Sterker nog, deze Up! GTI zou het gevoel van de klassieke Golf GTI moeten oproepen. En dat proberen ze ten huize VW met het typische Schotse ruiterpatroon, een lichtgewicht van 997 kg en een klein TSI-turboblokje van 115 pk en 230 Nm. De topsnelheid ligt net onder de 200 km/u, al moet je daarvoor eerst in 8,8 seconden van 0 naar 100km/u. Benieuwd wat het onderstel gaat geven, maar meestal is een lichte koets voldoende voor lichtvoetigheid en een speels weggedrag.

 

Tesla Model 3 (officiële specificaties)

models-vs-model3-0-60

auJypUxTesla_Model3_02

Dat Tesla bezig is met de ontwikkeling van hun D-segmenter wist iedereen al. Wat dat zal betekenen op vlak van technische specificaties en prestaties, dat vertelde Tesla ons deze week pas. Er is namelijk een informatiefiche gelekt, waarop alle details netjes af te lezen zijn. De Model 3 komt er enkel als 5-deurs en moet met 396 liter kofferruimte serieus inboeten ten opzichte van de Model S. Op vlak van prestaties kan de lanceereditie in 5,6 seconden van 0 naar 60 mph (0-97 km/u) sprinten en dat voor een theoretisch rijbereik van 346 km. Het beperkte rijbereik is vooral te wijten aan het kleinere batterijpakket, hetgeen je (tegen betaling) aan de Superchargers kan opladen. Qua budget voorzie je het best minimaal €35.000, al valt dat best goed mee voor een full EV.

Skoda Karoq

skoda-karoq-2017-424

skoda-karoq-2017-419 skoda karoq 1

Haal de zakdoeken maar al boven, want de Skoda Yeti is niet meer. Het Tsjechische buitenbeentje wordt anno 2017 vervangen door de Skoda Karoq; een baby-Kodiaq die zich tussen de Seat Alteca en de VW Tiguan gaat positioneren. Deze kleinste SUV van Skoda biedt een zee van opbergruimte met 521 en 1.630 liter kofferinhoud afhankelijk van de zetelconfiguratie. Onder de motorkap krijg je de keuze uit drie zelfontbranders en twee benzinemotoren, respectievelijk een 1.6 en 2.0 TDI met 115, 150 of 190 pk en een 1.0 en 1.5 TSI met 115 en 150 pk. Elke motorisatie kan zowel langs een manuele zesbak als een DSG7 worden aangedreven, al is de topversie wel standaard met DSG7 en 4×4 uitgerust. En als we ons buikgevoel erbij halen, wordt deze zeker en vast simply clever.

Porsche 911 1.000.000 edition

Van mijlpalen gesproken. Porsche is er in geslaagd om 1.000.000 Porsches 911 van de band te laten rollen en viert dat met een uniek exemplaar. Deze 911 werd namelijk naar het voorbeeld van de originele “Ferry” – verwijzend naar Ferdinand Porsche – ontworpen en gaat heel wat verder dan de Irish Green kleur. Als basis werd een 991 Carrera S genomen, dan wel met 450 pk uit de flat six met dubbele turbochargers en een manuele zevenbak. Binnenin zien we lederen kuipjes met het originele ‘houndstooth‘-patroon (’64), speciale houtafwerking en een klassiek stuurtje. Buitenom krijgt de groene koets een handvol “1.000.000 911″-insignes en wel erg nostalgische 20” Fuchs-velgen. Het model kopen is quasi onmogelijk, maar met wat geluk zie je ‘m passeren tijdens z’n wereldtournee langs de USA, de Nürburgring of nadien in het Porsche Museum. Proficiat Ferdinand!