Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Sinds Audi zich begin jaren 2000 is gaan moeien in Le Mans, werd ‘s werelds grootste uithoudingsrace even voorspelbaar als de eindejaarsconference’s van Geert Hoste. Met de komst van de hybride LMP1-klasse kreeg Ingolstadt echter zware concurrentie van Toyota en Porsche, en flakkerde het vuur het weer op. De intense strijd die daarop volgde, zorgde voor grote vooruitgang op vlak van snelheid, maar ook voor grote achteruitgang op vlak van betrouwbaarheid. Voor de fans bracht dat een extra dosis spanning en dramatiek met zich mee, ook al had (bijna) niemand durven voorspellen wat 2017 allemaal in petto had.

2016_FIAWECSPA-03

Vooruitgang op vlak van snelheid, het zou dit jaar nochtans niet waar meer mogen zijn. De FIA ondernam stappen om de snelheid (lees: kosten) van de hybride proto’s terug te schroeven, maar de wagens evolueren sneller dan de organisatie beperkingen kan opleggen. Getuige daarvan zijn de chrono’s die de topteams lieten optekenen donderdag. Na 3 minuten en 17 seconden stopte de teller, maar liefst twee seconden sneller dan de pole van vorig jaar. Alsof dat nog niet genoeg was, knalde Toyota n° 7 even later een 3 minuten 14 seconden op de tabellen, maar liefst 2 seconden sneller dan het absoluut ronderecord uit 2015.

ogp (1)

Ook een pak sneller dit jaar: de LMP2-wagens. Vanaf dit jaar rijden alle machines in deze klasse met éénzelfde krachtbron: een Gibson 4.2 V8 van 600 pk. Dat geeft de LMP2-klasse plots een pak meer potentieel, zodanig veel zelfs dat de hybride LMP1-rijders zich zorgen maken over het inhalen op lange rechte stukken. Met een pole-tijd van 3 minuten 25 seconden is het algemeen verschil met de topklasse zelfs niet zo heel groot meer, waardoor het niet langer geheel ondenkbaar zou zijn dat één van deze benzine-proto’s zou kunnen meestrijden voor de algemene overwinning. Een muisje dat nog een staartje zou krijgen.

3K1A0298

Zaterdag klokslag 15u00 werd het veld van 60 wagens gelost voor een race tweemaal rond de klok. Toyota had het tactische voordeel met drie wagens te starten, waardoor men het met één wagen rustig aan kon doen. De andere twee maakten echter meteen hun intenties duidelijk en gingen er als een speer vandoor. Porsche kon op dat ogenblik twee dingen doen: ofwel de Toyota’s laten gaan met het risico ze nooit meer te kunnen inhalen, ofwel meegaan in de strijd met het risico de boel kapot te rijden. Stuttgart koos voor de tweede optie en mengde zich in de kopgroep. Toyota ging het niet zomaar cadeau krijgen.

porsche-zoom

Minder dan twee uur na de start verdween al reeds een eerste Porsche in de pitbox met problemen. De hoop op een zege voor het team van Bernhard, Bamber en Hartley leek voorbij nadat 19 ronden verloren gingen vanwege een defect aan het hybridesysteem. Bij het vallen van de nacht stond Toyota plots zeer sterk in zijn schoenen, tot ook bij hun de pechduivel toe sloeg. De n° 8 van Buemi kwam rokend binnen en verdween eveneens in de pitbox. 30 Ronden later kon de weg hervat worden, maar ook deze wagen kon een kruis maken over de zege.

ogp (3)

Tijdens de nacht maakte Toyota gebruik van een safetycar periode om leider Kobayashi binnen te halen, maar hij stootte op een rood licht bij de pit uitgang. Wat er hierna gebeurde, tart alle verbeelding. Een piloot van het team van Algarve Pro Racing wandelde naar de Toyota en stak zijn duim omhoog. Kobayashi verwarde de man in oranje racepak met een marshall, en aanzag dit signaal verkeerdelijk als een GO. Een zeer alerte Toyota-spotter riep Kobayashi meteen weer tot halt, maar het kwaad was al geschied. De wagen drie keer kort na mekaar laten vertrekken had de koppeling verbrand, en de leidende Toyota moest de handdoek in de ring werpen.

ogp (4)

Zodoende werd het vooraan een tweestrijd tussen de nog enige overgebleven Toyota en Porsche. Man van de tweede kans -Nicolas Lapierre- had nog wat goed te maken na zijn blunder in Le Mans 2014, maar ook deze keer zou hij een potentiële zege voor Toyota verschieten. Bij het passeren van start/finish sneed de Fransman één van de Manor-wagens de pas af en beschadigde zijn wagen aanzienlijk. De poging om nog terug te geraken naar de pits eindigde in een brandje en de opgave voor Toyota n° 9. Bij de Japanners was alle hoop op die eerste langverwachte zege nu definitief verdwenen.

Le Mans 24 Hours Race

Bij het aanbreken van de ochtend reed de -enige van problemen gespaarde- hybride proto (Porsche n° 1) dan ook mijlenver aan kop van het veld. Echter, met nog drie uur te gaan keek iedereen met ongeloof toe hoe ook deze wagen stil viel en moest opgeven. Plots kwam het LMP2-team van Jackie Chan DC-Racing aan de leiding te liggen, maar bij Porsche was nog niet alles verloren. De Porsche n° 2 die als eerste in de problemen kwam, was tijdens de nacht sterk terug kunnen komen en had nog een kans om de leider bij de benen.

porsche-zoom (5)

Timo Bernhard kon niet anders dan kwalificatierondes beginnen knallen, want wedstrijdleider Ho-Pin-Tung had een volle ronde voorsprong. De snellere LMP1 liep tien seconden per ronde in, en zou uiteindelijk op een uur voor de finishvlag de leiding in handen nemen. Porsche mocht dus het hoogste schavot beklimmen op La Sarthe, net zoals onze landgenoot Dries Vanthoor dat mocht doen in de GT-AM klasse. De GT-PRO klasse werd misschien nog de spannendste van allemaal, want Aston-Martin pakte de leiding pas over van Chevrolet… in de laatste ronde! Autosport op zijn best dus, we kunnen alvast niet wachten tot volgend jaar!

porsche-zoom (1)

Foto’s: Bert Claes / Porsche Motorsport / Toyota Gazoo Racing