Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het uiterst populaire Deutsche Tourenwagen Meisterschaft kwam in de jaren ’90 in een stroomversnelling terecht en dreigde uit zijn voegen te barsten. Duitsland -en zelfs Europa- was te klein geworden voor de DTM, en na 1995 werd de organisatie overgenomen door de FIA. Op de kalender prijkten nu races zo ver als Brazilië, maar de steeds oplopende kost leidde eind 1996 tot de ondergang van het kampioenschap dat nu ITC heette. Maar wat als dat niet was gebeurd? De teams waren zich reeds volop aan het klaarstomen voor 1997, want er stond één en ander op til.

BtvIZykIIAE8KeJ

Al gedurende het seizoen 1996 begon Alfa Romeo aan een ontwerp voor 1997, want de reglementen zouden drastisch gaan veranderen. Niet in de kostenbesparende zin zoals we dat tegenwoordig kennen, maar wel in de -het kan nog een stuk sneller- zin. Nadat ze in Turijn berekenden hoeveel er moest geïnvesteerd worden om de huidige 155 ITC EVO aan te passen met een carbon monocoque, vierwielaandrijving, pushrod gecontroleerde ophanging en een geheel nieuw V6 onder 90 graden, sloegen de leidinggevenden echter alle kleuren van de regenboog uit.

umgwg78dkbcefvpefn7m

pianta_5alfa-romeo-155-v6-ti-itc-1996-950x552

Nadat er meerdere klachten kwamen van verschillende merken, werd besloten de nieuwe reglementen toch een stukje terug te schroeven. Onder druk van Mercedes werd vierwielaandrijving verbannen, omdat ze vreesden dat Opel en Alfa Romeo hier een te groot voordeel mee zouden ondervinden. Omdat hun bestaande ITC-wagen aanpassen niet efficiënt bleek te zijn, besloot men bij Alfa dan maar een geheel nieuwe wagen -op basis van de 156- op te bouwen. Deze werd uitgerust met een duurzamere motor en voorzien van een X-Trac versnellingsbak die nu standaard werd voor alle ITC-wagens.

Testrijder Giorgio Francia werd uitgenodigd om te komen proefzitten in de nieuwe monocoque, en alles af stemmen voor optimaal racegebruik. Of de 156 ITC echter ooit in een verder stadium geraakt is als dat, werd nooit aan het grote klok gehangen. De directie bij Fiat vond dat het project veel te lang duurde en dat de kosten -ondanks het strakkere reglement- nog steeds niet verantwoordbaar waren. Sportief directeur Giorgio Pianta werd aan het eind van het seizoen 1996 vervangen door Francesco Galletto van Fiat, wiens missie het verder verlagen van de kosten was. Onder zijn bewind werd de handdoek in de ring geworpen.

image21345

Ondertussen zat men in Duitsland niet stil. Opel stapte naar het voormalig F1-team van Zakspeed om hun ITC Calibra volledig opnieuw te laten ontwerpen. In Niederzissen werd in alle geheim een racewagen rond een carbon monocoque ontwikkeld, met aerodynamische evoluties die zelfs moderne heuvelklim machine’s bleek doen uitslaan. De frontsplitter leek wel rechtstreeks van een Pikes-Peak racewagen gekopieerd te zijn, terwijl de gigantische diffuser niet misstaan had onder een Group C ground-effect racewagen.

Omdat de Calibra werd ontworpen naar de eerste set nieuwe regels voor 1997, kreeg de nieuwe wagen vierwielaandrijving aangemeten. Ondanks dat meergewicht sloeg men er bij Zakspeed in om toch maar 1.040 kg in de weegschaal te werpen. Net zoals bij Alfa kreeg de Opel een pushrod ophanging mee en werd een standaard X-Trac 6-bak gekoppeld aan de hoogtoerige V6-motor. Het Cosworth-blok produceerde 500 pk bij een indrukwekkende 12.000 tpm. Een waar genot voor oor en oog allicht, al zal het altijd bij gissen blijven.

100_948748d1decs-960

In tegenstelling tot de Alfa 156 en de Mercedes 190, werd het prototype van de Calibra ITC 1997 de laatste jaren niet langer in de schaduw gehouden. Sinds de mannen van Speedhunters een exclusieve feature over deze wagen mochten doen, verscheen de machtige Opel al enkele keren en plein public. Het blanke carbon maakt het gemakkelijk om de wagen voor te stellen in de zwarte Cliff-livery, het befaamde kleurenschema dat Manuel Reuter in 1996 op de kampioenenwagen droeg. Een historische titel, want het moderne DTM is nog maar een schim van de driestrijd tussen Alfa, Opel en Mercedes midden jaren ’90.

DTM 241_A

Het ITC had alles in huis om een kaskraker te worden, maar een samenloop van foute beslissingen heeft het kampioenschap de das om gedaan. Ondanks de enorm sterke rijdersbezetting -grotendeels voormalige F1-coureurs-, kreeg het ITC niet de verdiende belangstelling in de media. De bezoekersaantallen vielen over het algemeen tegen, waardoor het commerciële belang van de peperdure racewagens steeds minder groot werd voor de constructeurs. De verre reizen naar landen waar in de eerste plaats al geen Calibra’s of 155’s te koop waren, hielpen hier ook niet bepaald aan.

2015_TBOTR_13

Nadat Opel de stekker uit het programma trok, bleef enkel Mercedes over voor 1997. De definitieve ondergang van het kampioenschap was een feit, ook al zou de DTM enkele jaren later een comeback maken. Deze keer zonder dezelfde fouten te maken, waardoor het nieuwe kampioenschap na 17 jaar nog steeds blijft bestaan. Het spanning en het spektakel van de jaren ’90 is ver zoek, al zou een terugkeer van Turijn de boel ongetwijfeld laten heropleven. Het zou de verkoop van de Giulia ook geen windeieren leggen, maar helaas heeft Alfa andere boontjes te doppen dan racen.

[Foto’s: ITC, constructeurs, ScaleProduction.com en DRIVR.be]