Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In het Belgisch kampioenschap houden de heren rallyrijders momenteel twee maanden zomervakantie, maar in het WK is daar geen sprake van. Vorig weekend trok het World Rally Championship richting Oost-Europa, om de 74e Rally van Polen te gaan bedwingen. De smalle gravelstages in het Mazurisch Merenplateau zijn niet voor gevoelige zielen, want het gaat hier hard. Bijzonder hard. De piloten moeten zich perfect weten te balanceren tussen moedig en overmoedig, want een inschattingsfoutje kan hier zware gevolgen hebben.

2017POLAND_SV_108

Thierry Neuville bleef er opvallend kalm bij, want hij heeft het nodige zelfvertrouwen herwonnen na de valse start van het seizoen. Zelfvertrouwen dat nog wel een kleine deukje kreeg na zijn recent optreden in de Rally van Ieper, maar in het WK is er weinig reden tot klagen. WK-leider Ogier krijgt het steeds benauwder, maar onze landgenoot staat zelf ook nog steeds onder druk van achtervolgers Tanak en Latvala. Die laatste had trouwens goede hoop voor Polen, want de downforce van de Toyota’s kon wel eens een groot voordeel betekenen als het ging regenen.

2017_Poland_Lat

En regenen zou het. Al op woensdagavond gingen de hemelsluizen open en werd de zandbodem omgetoverd tot glibberig modder. Omstandigheden die de Hyundai precies wel goed liggen, want Nieuw-Zeelander Hayden Paddon wist een derde chrono te laten noteren op de shakedown. Teamgenoot Thierry Neuville deed er zelfs nog een flink schepje boven op, en liet donderdagochtend de snelste tijd klokken. Het duo werd gescheiden door Ott Tanak in de Ford Fiesta, die na zijn overwinning in Sardinië met het mes tussen de tanden was vertrokken. De WK-titel ook voor hem nog binnen bereik.

Op donderdagnamiddag gingen de weersomstandigheden van kwaad naar erger, zodanig zelfs dat de openingsceremonie moest afgelast worden. Het onweer zette niet alleen het servicepark onder water, maar ook de openingsproef kreeg het nodige hemelwater te slikken. Goed nieuws voor Jari-Matti Latvala, die dankzij de grote downforce op zijn Toyota de beste papieren in handen had voor deze moeilijke condities. Thierry Neuville wist dankzij twee stage wins aan te klampen in tweede stelling, terwijl Ott Tanak als eerste Ford-rijder de derde positie bezette. Ogier eindigde de eerste lus op vrijdagochtend als vierde.

In de namiddag wist -nieuwkomer in WRC1- Teemu Suninen wist zich in de kijker te werken door eerst een toegangspoort tot moes te rijden, en later door de scratch te pakken op proef nummer 6. Geen zulke problemen voor Thierry Neuville. Na enkele scratches in de tweede lus, sloot hij de vrijdagavond als tussentijds leider af. Jari-Matti Latvala kon zijn ritme van voormiddag niet helemaal verderzetten en moest niet alleen de Belg, maar ook Ott Tanak voor zich dulden. Sebastien Ogier volgde in vierde stelling, maar keek al tegen een achterstand van iets meer dan een halve minuut aan.

Op zaterdagochtend scheen de zon, maar dankzij de wateroverlast van de afgelopen dagen lagen de proeven er nog steeds zompig bij. Opnieuw was het Jari-Matti Latvala die zich meteen als een vis in het water voelde, maar op het eind van de lus zou dat toch niet genoeg blijken om Thierry Neuville voorbij te gaan in het klassement. Sloeg daar wel in: een uitmuntende Ott Tanak, die -ondanks een offroad excursie- de ochtend eindigde met kanontijd op de twaalfde proef. Voor teamgenoot Sebastien Ogier ging alle hoop op een goed resultaat verloren nadat hij een rots raakte en bijna een minuut verloor.

Ogier is op de dool in Polen, en tijdens de namiddaglus zou dat wederom pijnlijk duidelijk worden. De Fransman kwam te wijd uit een bocht, en schoof met zijn Fiesta tegen een omheining. Zijn belangrijkste tegenstander in het WK -Thierry Neuville- wipte ondertussen terug over Ott Tanak, maar zou later op de dag een klapband oplopen en terug tijd verliezen. Ook Tanak bleef niet geheel gespaard van problemen toen hij van de baan ging en een stukje van de Poolse gewassen omploegde. Later verloor hij ook nog zijn achtervleugel, maar door de grotere problemen van de anderen kwam de Est toch terug aan de leiding.

Op de slotdag zou Tanak wederom hard beginnen aanvallen, maar op de tweede proef werd hij overmoedig en parkeerde zijn Fiesta tegen een boom. Hij kon de proef nog uitrijden, maar de schade bleek te groot om te rally te vervolgen. De exit van Tanak betekende vrij spel voor Neuville, die nu samen met teamgenoot Hayden Paddon de eerste twee plaatsen innam. De onfortuinlijke Ogier schoof door naar de derde stek en kon wederom de schade in het kampioenschap beperken. Neuville nadert in de tussenstand nu tot op 11 punten van de Fransman. Het vervolg zien we over drie weken in Finland!


[Foto’s: Hyundai Motorsport & Toyota Gazoo Racing – Beelden: WRC Youtube]