Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

nissangtrevolution

Eind jaren ’60 werd in België het rijbewijs ingevoerd, won Eddy Merckx de Ronde van Frankrijk en zette een zekere Neil Armstrong voet op de maan. Oh ja, en Nissan lanceerde de C10 Nissan Skyline GT-R. Dat is de spirituele vader van de twintig jaar later onthulde Godzilla, die op zijn beurt dan weer opgevolgd werd door de ondertussen al acht jaar oude Nissan GT-R R35. Hoe dat trio zich anno 2017 tot mekaar verhoudt?

Schermafbeelding 2017-07-25 om 08.06.26

Het Amerikaanse Motor & Trend bracht de drie aanverwanten bij elkaar. Ondanks de grote leeftijdsverschillen hebben ze alle drie grote gelijkenissen. Denk aan de zes cilinders, innovatieve elektronica en een overvloed aan snelheid. De variant waar het allemaal mee begon, is strikt genomen geen Nissan. Het in 1966 door Nissan overgenomen Prince Motor Company ontwikkelde namelijk zelf de Skyline GT-R, in Japan ook wel Hakosuka genoemd. Het was een homologatieversie waar slechts 1945 stuks van werden gebouwd.

Een toerentalgeile twee liter grote zes-in-lijn twee liter met driedubbele Weber carburatoren drijft de achterste lappen rubber aan. Met 160 briesende paarden bij 7.000 toeren zorgt het blok voor de nodige animo en was dit een echt snelle jongen in z’n tijd. De raceversie domineerde het deelnemersveld en won zowat alles wat er toen te winnen was.

Schermafbeelding 2017-07-25 om 08.10.54

Na de dominantie van de Hakosuka bleef het lange tijd stil bij Nissan, aangezien de Skyline GT-R R32 pas in 1989 het levenslicht zag. Ook dit was een homologatieversie van een rasecht circuitmonster, die net als z’n voorganger een klasse te sterk was voor de tegenstand. Opnieuw was de Skyline een pak innovatiever dan andere sportwagens. Denk aan een twin-turbo 2,6 liter grote zes-in-lijn met 276 pk, vierwielaandrijving en meesturende achterwielen. Door zijn prestaties kreeg-ie de bijnaam Godzilla, een naam die ook toevertrouwd wordt aan de recentste versie van de Nissan GT-R.

Maar omdat beelden nog zoveel meer zeggen dan woorden, en omdat je bij bewegend beeld ook nog eens geluid hebt… Gun jezelf een kwartier om je door de verschillende generaties GT-R’en te laten loodsen:

[Via Motor Trend]