Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Of ik tijd en zin heb om gedurende enkele dagen af te reizen naar Barcelona voor de lancering van een nieuwe autoband? Tijd maak ik wel, zin heb ik uiteraard, maar wat weet ik nu van banden? Of beter: wat valt er allemaal te weten over die ronde dingen die auto’s op de grootte van een postkaart met de aardkloot verbinden? Meer dan je zou denken. Veel meer, zelfs.

dsc_0540lowres (Custom)

Het nodige verlof werd aangevraagd en goedgekeurd, vliegtuigtickets werden geregeld en een week of twee later was het tijd om wat bagage in een koffer te gooien en richting Zaventem te rijden. In Barcelona werd ik, samen met drie andere bloggers, met een shuttle naar het W hotel gebracht. Na een korte opfrisbeurt ging het linea recta naar het diner, waar ik kennis maakte met Tom Vandersmissen, Senior Product Category Manager bij Bridgestone en een absolute bandenspecialist. Hij deed uit de doeken wat er de volgende dagen te gebeuren stond en ging ook dieper in op de ontwikkeling van de Firestone Roadhawk, de reden waarom we naar Spanje afgezakt waren.

De bedoeling van Firestone was om een band te produceren die beter presteert dan concurrerende merken in het middensegment, en die prestaties bovendien langer kan behouden. Volgens tests, uitgevoerd door de TÜV, presteert de Roadhawk met 20000 km op het loopvlak tot 20% beter in de regen dan vergelijkbare banden, zonder in te boeten aan comfort op droog wegdek. Het duurde omzeggens twee jaar voor de productspecialisten bij Firestone klaar waren, dus Tom Vandersmissen is zichtbaar tevreden.

dsc_0077lowres-Customdsc_0085lowres-Custom

Cijfers en tests in laboproeven vertellen evenwel maar een deel van het verhaal. Daarom organiseerde Firestone dit groots opgezette lanceringsweekend, zowel voor dealers en media als voor eventuele klanten die via een wedstrijd kans maakten op een ticket. Dat Firestone daarbij ook nog eens organisator is van het Primavera Sound Festival in Barcelona, bleek een mooie gelegenheid om het nuttige aan het aangename te koppelen.

Na een korte nacht werd onze groep, bestaande uit 4 Vlamingen en 5 Nederlanders, om 8u30 in de lobby verwacht voor een goedgevulde dag op het Parcmotor Castellolí Circuit, op ongeveer een uur van Barcelona. De organisatie had een drietal proeven opgesteld die situatie in het echte leven moesten nabootsten, om zo het verschil te demonstreren tussen de Firestone Roadhawk en een andere band. Onze dag begon echter met 2 kartsessies, om alvast in de stemming te komen. Welke banden hiervoor gebruikt werden, is ons niet verteld. Maar dat ook op een kart de banden belangrijk zijn, was te merken aan mijn rondetijden. Daar waar ik tijdens de eerste sessie de beste rondetijd kon neerzetten, zakte ik tijdens de volgende sessie terug naar een tweede plaats – en dat had vooral te maken met de banden. Voor deel 2 kreeg ik een namelijk een andere kart toegewezen waarmee ik maar geen grip kon vinden in de bochten.

dsc_9936lowres (Custom)

Daarna was het tijd voor het serieuzere werk: de proeven op circuit. Die werden telkens gereden met twee identieke auto’s van het type VW Golf 2.0 TDi. Eentje met de Firestones, de tweede met banden van een ander gekend merk. De eerste proef was aquaplaning in een bocht. Nadat onze instructeur, ex F1-piloot Stefano Modena, de proef had voorgedaan, was het meteen mijn beurt. Bedoeling was op te trekken tot 90km/u, vervolgens die snelheid aan te houden en de bocht in te gaan die werd natgespoten. Ik voelde de auto met Firestones wel een beetje tegensputteren, maar het lukte toch om de bocht zonder problemen door te komen. In omgekeerde richting werd het nog net iets makkelijker, omdat de bocht dan omhoog liep beter dan omlaag. Met de andere wagen voelde alles minder stabiel aan en moest ik de auto helemaal naar de buitenkant laten gaan om de kegels in het midden van de baan niet te raken. Beide sets banden hadden volgens Firestone ongeveer 20.000km gereden, het verschil viel duidelijk te merken.

dsc_9788lowres (Custom)

dsc_9751lowres (Custom)dsc_9610lowres (Custom)

De tweede proef was een remtest op droog wegdek met nieuwe banden, om aan te tonen dat het wel degelijk een all-round band is. Echte regenbanden presteren namelijk minder goed op droog wegdek als ze nieuw zijn, wat een langere remweg tot gevolg heeft. Hier was het de bedoeling om op te trekken tot ongeveer 105km/u en dan een noodstop in te zetten tot de auto volledig stilstond. Aan de hand van allerlei hoogtechnologische meetapparatuur werd de remweg, de reactiesnelheid, druk op het rempedaal en nog een hoop andere dingen weergegeven. Toeval of niet, maar ik haalde met beide sets banden bijna exact dezelfde afstand voor ik stilstond, namelijk 40m.

Als laatste proef was er het skidpad, om een rotonde in de regen na te bootsen. Opnieuw met banden die 20.000km op de teller hadden moesten we rondjes draaien, en dat zo snel mogelijk. Of toch zo snel als je durfde, om ook zo weer het verschil goed te kunnen voelen. Uiteraard ga je nog steeds ondersturen als je te hard gaat, ook met de Firestones, maar ook hier was de auto beter onder controle te houden met minder stuurbewegingen dan op banden van de concurrentie. Een duidelijk bewijs van kwaliteit of drie handig uitgekozen proeven die de Firestone Roadhawk flatteerden en de andere band niet, wie zal het zeggen met dergelijke tests.

dsc_9406lowres (Custom)

Van al dat rijden krijgt een mens honger, maar gelukkig was het tijd om te gaan lunchen en even te bekomen van de inspanningen. Voor de terugrit werd een wagenpark voorzien met middenklasse auto’s, het segment waar Firestone op mikt voor de Roadhawk-lijn. Er stond een Peugeot 308 klaar met een voorgeprogrammeerde gps die me, via een tussenstop, terug naar Barcelona zou brengen. Het eerste deel van de rit ging over een bochtig baantje in de bergen, waar ik jammer genoeg niet voluit kon gaan omdat ik opgehouden werd door een reeks voorzichtige (lees: trage) voorgangers.

Na ongeveer 45 minuten rijden, was er nog een stop voorzien, waar iedereen zich kon wagen aan een spelletje Bitlle, de Catalaanse versie van het kegelspel. De laatste etappe van de reis ging over autowegen en autosnelwegen terug naar de drukke binnenstad van Barcelona. En ook op die test presteerde de nieuwe Roadhawk naar behoren, net zoals je dat van een kwalitatieve band verwacht. ’s Avonds werd de dag in schoonheid afgesloten op het Primavera Sound festival, op de ingetogen tonen van het geweldige The XX! En toch ging er vooral iets anders door mijn hoofd: ik moet en zal het circuit eens op, zij het niet met een kart maar met een volwaardige vierwieler. Benieuwd of Firestone mij een setje Roadhawks leent om de tubes eens in een echte DRIVR-setting uit te proberen …

JOK_1192 (Custom)

[Foto’s: Firestone]