Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoe zeer hedendaagse klassiekerevenementen genre Goodwood Revival octaanhoofden ook doen watertanden, de tentoongestelde bolides zijn niet bepaald voor iedereen en er kan bijgevolg al eens een elitair sfeertje hangen. De Britse verzekeringsmakelaar Hagerty ziet er een opportuniteit in en richt zo het ‘Festival of the Unexceptional’, ook wel ‘Concours de l’Ordinaire’, in. Voor Jan, alleman en hun ‘gewone’ klassieker.

03_Festival_Unexceptional

Net als het Concours d’LeMons, fungeert het Festival van het niet-bijzondere zo’n beetje als antithesis van de grotere bijeenkomsten. Het opzet is heel eenvoudig: 50 oldtimers verzamelen op het gras van het Stowe House te Sussex voor een informele schoonheidswedstrijd. Op de bezoekersparking zijn er nog eens 200 bolides te bewonderen, waarvan er 5 ook op het gras worden uitgenodigd om mee te dingen.

15_Festival_Unexceptional 14_Festival_Unexceptional 12_Festival_Unexceptional

En daar staan ze dan. Op de kort gewiekte grashaartjes van een prachtig domein in Sussex, te midden een 2.000-tal gepassioneerde mensen die apetrots zijn op hun ‘normale’ klassieker. De ene in klassieke klederdracht, de ander in trainingspak, maar allemaal met de pic-nic. Klaar om tussen een Renault 5TL, een Peugeot 104, een Fiat Strada en een koppeltje Hyundai Stellars te slenteren en een praatje te slaan. Heerlijk no nonsense.

05_Festival_Unexceptional

Als uiteindelijke winnaar kwam een Datsun Sunny 1.5 GL van 1983 uit de bus. Het kleintje behoort toe aan een zekere Mark Ashbridge, die al vijf jaar met de sleutels op zak liep en voor de eerste keer kwam kijken. Op de tweede en derde plaats belandden respectievelijk een DAF 33 en een Austin Allegro. Het Hagerty Festival of the Unexceptional verstaat met andere woorden perfect waar het om draait bij liefhebbers; emoties. Zelfs als het om familiewagens gaat van de jaren stillekes.

[Foto’s Via: Hagerty & Motoring Research]