Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

ruf logoOfficieel is RUF Duits voor ‘roep’ en ‘reputatie’, maar voor octaanliefhebbers is het vooral de naam van de meest gekende Porsche-veredelaar. Het bedrijf geraakte pas echt bekend in  1987, toen het de door Road&Track georganiseerde ‘The World’s Fastest Cars’-test wist te winnen met de Ruf CTR. In de afgelopen drie decennia wisten ze vriend en vijand wel vaker te verrassen met hun creaties. Hun vijf hoogtepunten, na de sprong.

Het verhaal van Ruf start in 1923. De vader van Alois Ruf, Alois Ruf senior, richt ‘Auto Ruf’ op in Pfaffenhausen, Beieren. Niet veel meer dan een garage met een tankstation, maar Alois sr. experimenteert en construeert er uiteenlopende bolides. In 1956 bouwde hij zelfs een eigen versie van een Mercedes 0321H, een – je verwacht het niet – bus. Die slaat aan, en door het succes ervan start hij een busbedrijf.

Vanaf de jaren ’60 stapte ook Alois Ruf jr. in het bedrijf. Hij repareerde en restaureerde er Porsches. In 1974, na het overlijden van zijn vader, stopt Alois de garage, het tankstation en het busbedrijf. Sindsdien wijdt hij zich uitsluitend aan het optimaliseren van Porsches. Dat resulteerde anno 1977 in het debuut van het eerste RUF-model. Omdat de bolide zelfgemaakte onderdelen bevatte, werd het bedrijf door de Duitse overheid gezien als een aparte autofabrikant. Ziehier de hoogtepunten van wat RUF sindsdien op de wereld afvuurde:

1. Ruf BTR (1983)

ruf_btr_1

In 1978 presenteerde Porsche de 911 Turbo 930 met 3,3-liter boxer turbomotor. Alois Ruf zag hierin de perfecte basis om verder aan te sleutelen, met de Ruf BTR van 1983 1983 tot gevolg. De zescilinder werd opgeboord tot 3.4 liter en er werd aan de beademing gewerkt. Goed voor een vermogensstijging met 74 pk tot 375 paarden. De visuele wijzigingen van de ‘Groep B’ Turbo Ruf bleven beperkt tot andere – lichtere – wielen, voorspoiler, uitlaat en stuurwiel.

2. Ruf CTR

Yellowbird, anyone? Op de snelheidsovaal in Ehra-Lessien behaalde de CTR in 1987 een topsnelheid van 339,6 km/u. Snel genoeg om op de hoogste trede te staan in de World’s Fastest Cars-test van Road&Track. Daarmee was-ie sneller dan onder meer de Ferrari Testarossa, de Lamborghini Countach 5000S Quattrovalvole en de Porsche  959, het snelste wat er toen officieel bij Porsche in de catalogus stond. De naam staat voor groep C Turbo Ruf, en de wagen is gebaseerd op de Porsche 911 Carrera 3.2 uit 1987. De motor werd uitgeboord tot 3.4 liter en kreeg kunstmatige beademing via een speciaal ontworpen turbo met twee turboladers en dubbele intercoolers. De 469 paarden en 408 koppelmomenten werden via een specifieke vijfversnellingsbak naar de achterwielen geleid. Enkel mannen met zeer grote cojones durfden het volle potentieel van de widowmaker benutten, zoals Stefan Roser in bovenstaande video.

3. Ruf CTR2 

ruf_ctr2_2

ruf_ctr2_10ruf_ctr2_4

In 1997 deed Ruf het huzarenstuk dat ze tien jaar eerder hadden geklaard nog eens losjes over. Toen diende de Porsche 911 993 Turbo als basis. Om de structuur stijf genoeg te krijgen, ontwikkelde Alois een Integrated Roll Cage. Niet alleen goed voor de stijfheid, maar ook voor de veiligheid van de wagen. Het koetswerk werd flink wat breder, het onderstel kreeg de nodige aanpassingen en de motor werd volledig herzien. Dat resulteerde in 520 trappelende paarden, die maakten dat het sprintje tot honderd binnen de 3,6 tellen achter de rug was. Op een lege Autobahn stoomde de CTR 2 door tot 355 km/u. En dan is er nog de opvallende spoiler. Opvallend, want hol. Zo wekte die niet alleen de nodige down-force op, tegelijkertijd diende hij ook als luchtinlaat voor de motor én als intercooler. Hoe -erm- cool is dat?

4. Ruf CTR3 (Clubsport)

ruf_ctr3_10

ruf_ctr3_clubsport_2ruf_ctr3_clubsport_3

In 2007 kwam Ruf met de CTR3 op de proppen. Laat je niet in verwarring brengen door de looks, als basis diende de 911 997. In 2012 kwam er een nog hetere variant bij: de Clubsport. Imponeerde de ‘gewone’ CTR3 al met 700 pk en 890 Nm’s, dan werd de 3.8 liter grote boxermoter met centrale plaatsing nog verder uitgewrongen tot 777 paarden bij 7000 toeren per minuut en 980 koppelmomenten bij 4000 omwentelingen. Tel tot drie en de naald passeert aan honderd, als je durft blijft deze Cayman-achtige versnellen tot 380 km/u. Interesse? Ze worden nog steeds gemaakt. Moet je wel een slordige 600.000 euro zien op te hoesten.

5. 2017 Ruf CTR

ruf_ctr_52

ruf_ctr_1ruf_ctr

Deze reïncarnatie van de drie decennia geleden gelanceerde Ruf CTR werd losgelaten op het voorbije autosalon van Genève. Maar laat je niet misleiden door de looks van de luchtgekoelde Porsche 911; de nieuwe koets is volledig van carbon en achter de achteras ligt een tot 710 pk en 880 Nm koppel gekietelde biturbo 3.6 zescilinder boxer. Dat vermogen bedien je via een manuele zesbak die de achterwielen aandrijft. Ook het volledige onderstel werd in huis ontwikkeld. De topsnelheid? Die bedraagt 360 kilometer per uur.

[Via RUF]