“Hé Ken, kan er nog een cabrio in de testplanning? De zomer komt er aan en er staan een aantal leuke tripjes voor de deur.”, klonk het enkele maanden geleden in een mailtje naar de redactie. Een positieve reply en een drietal weken later sta ik te grinniken in de garages van de JLR-groep, waar het stoffen kapje van een knaloranje Range Rover Evoque zich gewillig naar beneden plooit. Dit wordt -uhm- speciaal.
Met zowel de zetel- als voetverwarming op de maximumstand, stuur ik het gevaarte vol goede moed de Antwerpse ring op. Een stevige bries haalt de nekharen snel overeind, al mag er met een buitentemperatuur van om en bij de 20° eigenlijk niet geklaagd worden. Zelfs in een onvoorspelbaar land als België (mag en) zal je in de Evoque Cabrio niet snel koud hebben, daarvoor is de koets te oranje en branden de starende ogen haast feller dan de zon. Dakloos of niet, dit ding wordt nagekeken en de meningen verdeeld. Terwijl sommigen enkel nog negatieve adjectieven kunnen spuwen, prijzen anderen em over de multi-inzetbaarheid en het stoere uiterlijk. Eerlijk toegegeven, de derrière vraagt heel wat gewenning, maar an sich blijft het gewoon een gescalpeerde oranje Evoque.
Een trend die zich binnenin nog het meeste laat gelden. Had ondergetekende nog nooit in het basismodel van Range Rover gezeteld, dan viel het kwaliteitsverschil met de andere modellen in de line-up meteen op. De algemene indruk is er één van duurzaamheid over kwaliteit. De gebruikte materialen ogen en voelen alsof ze een derde wereldoorlog kunnen overleven, maar geven amper het gevoel met een exclusieve, vooral ook dure, Range Rover onderweg te zijn. Nog een geluk dat het aandeel ‘Jaguar’ in de samenstelling Jaguar-Land Rover sterk wordt uitgespeeld door middel van de tellerpartij, de versnellingstoren en enkele fijnere afwerkingsdetails. Geen ruimte voor misverstanden. Laat de harde plastics voor wat ze zijn en je zetelt nog steeds in een erg aangename ruimte, alleen niet aan de standaarden die we bij Range Rover gewend zijn.
Genoeg rond de pot gedraaid, tijd om de zelfontbrander en diens prestaties erbij te halen. Onder de immense motorkap ligt namelijk een Ingenium-viercilinder turbodiesel TD4. Afgesteld om 150 paarden en 380 Newtoniaanse momenten langs een automatische achttrapper richting de vierwielaandrijving te sturen. Nummers die in een lichte koets in dynamisch rijwerk resulteren, maar in de 2 ton(!) zware Evoque vooral voor vlotheid zorgen. In vergelijking met de coupé- en de vijfdeurs-variant staan er toch 300 kilo’s extra op de schaal, wat in een flauwe honderdsprint van 12 seconden en een topsnelheid van 180 km/u resulteert. Of hoe minder koetswerk meestal voor meer gewicht zorgt.
Een pijnpunt dat zich jammer genoeg ook naar het bochtenwerk vertaalt. Niettegenstaande het onderstel vrij scherp reageert op stuurinputs, hinkt de koets meestal achterop en ben je nooit echt zeker van je stuk. Constructeurs proberen dat gebrek aan vertrouwen anno 2017 met veel elektronica op te lossen, waardoor de dynamiek bijna volledig verdwijnt. Gelukkig compenseert Land/Range Rover dat traditiegetrouw op technologisch vlak met een intelligent 4×4-systeem, inclusief terreincapaciteiten. Want zelfs in de Range Rover die quasi geen off-road aspiraties heeft, stuur je makkelijk een eindje door het slijk en over een paar heuveltjes – een besmeurd interieur niet uitgesloten.
Het aantal klanten dat dergelijke taferelen met hun eigen Evoque zullen naspelen valt waarschijnlijk op één hand te tellen. Het merendeel zal dagelijks met het kapje naar omlaag van A naar B cruisen, zonder zich daarbij te bekommeren wat de anderen van ervan denken. Daarbij ergeren ze zich waarschijnlijk soms aan de isolatie van het dak, de passieve aandrijflijn, het overgewicht of de starende blikken. Ach, wat boeit het. Samen met de stoffen kap lijken alle zorgen achter je weg te plooien. Het cabriogevoel komt helemaal naar boven, inclusief: de geur van vers gemaaid gras, zomerse zonnestralen, verwarde haren en rondvliegende modder. Gedurfd anders.
RANGE ROVER Evoque Convertible TD4 (150) Automaat
Plus | Min |
+ Overal en altijd cabrio | – Afwerking en prijs |
Weggecijferd
Motor | 2.0-liter viercilinder, turbodiesel |
Aandrijving | Vier wielen (4WD) |
Transmissie | Automaat, Acht trappen |
Systeemvermogen | 150 pk |
Systeemkoppel | 430 Nm |
Leeggewicht | 2.037kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 10,3 s |
Topsnelheid | 195 km/u |
Gem. testverbruik | 13l /100 km (BC) |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Vanafprijs | € 43.840 |