Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

kilomterteller_thumb 2In 2016 heeft het verkeer in Vlaanderen het leven gekost aan 320 mensen. Een daling van zowat 15% tegenover het jaar voordien. Volgens Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts is dat mede dankzij de beperking van de snelheid op 70 km/u buiten de bebouwde kom. Willen we het aantal verkeersdoden en gewonden verder doen dalen, is het begrenzen van de topsnelheid voor alle  voertuigen die deelnemen in het verkeer dan een plausibele oplossing?

Een strikte begrenzing van de topsnelheid. We kennen het allemaal, we komen het allemaal dagelijks tegen. Voertuigen van meer dan 7,5 ton zijn gelimiteerd tot 90 km/u. Brommobielen, scooters en high speed elektrische fietsen mogen dan weer niet harder dan 45 kilometer per uur, terwijl snorfietsen en gewone elektrische fietsen het in theorie voor bekeken houden aan 25 km/u. Dus waarom dan geen beperking voor de grootste groep van voertuigen in het verkeer?

1200px-Rolls_Royce_Legalimit

De Rolls Royce Legalimit: een tot 20 mijlen per uur beperkte flop.

Vooraleer we die vraag in de groep gooien, spoelen we even terug naar 1905. In dat gezegende jaar lanceerde Rolls Royce de ‘Legalimit’, een auto die zijn belangrijkste drijfveer in zijn naam droeg. De topsnelheid van de door een 3.5 liter grote V8 aangedreven vierwieler was beteugeld op 20 mijlen per uur, de toenmalige snelheidslimiet in het Verenigd Koninkrijk. De verkoop? Dat was op zijn zachtst gezegd een flop. Slechts één exemplaar ging over de toonbank, en dezelfde wagen werd nadien door de koper terug aan Rolls Royce verkocht.

Anno 2017 zie je vaker begrensde personenwagens rijden dan je zou denken, al ligt bij de meeste daarvan de limiet op 250 km/u. Een iets lagere grens? Die vind je bij Volvo V40’s, waarvan er heel wat niet meer dan 192 km/u halen. Al is dit nog steeds een flink stuk sneller dan de in België maximaal toegelaten snelheid van 120 km/u. Door op alle wagens de topsnelheid op die grens af te stellen, voorkom je snelheidsverschillen op de snelwegen en hoeft de overheid niet langer te investeren in traject- en andere controles. Bijkomend voordeel? Minder uitstoot van schadelijke gassen, want een lager verbruik. Maar dat is natuurlijk vloeken in de kerk onder octaanliefhebbers.

Zouden we niet liever met zijn allen 90 rijden dan gezamenlijk in de file te staan?

In een volgende fase zou er gewerkt kunnen worden met een slimme snelheidsbegrenzer. Die kan dan per zone de snelheid aan banden leggen: binnen of buiten de bebouwde kom, op snelwegen enzovoort. En dat in zowel binnen- als in buitenland, waar er per land andere regels van toepassing zijn. Eigenlijk zijn we met de steeds grotere ‘autonomisatie’ van het wagenpark zelfs al in die richting aan het evolueren, zeker nu de trajectcontroles alleen maar blijven toenemen.

Maar dan nog blijft de vraag: is het aan de overheid om een dergelijke maatregel op te leggen?
Of ligt het eerder aan ons, autobestuurders, om op een verstandige manier om te gaan met de capaciteiten van onze DRIVRs?