Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voluptueuze vormen, goddelijke lijnen en kunstzinnige ornamenten op de juiste plaatsen. Neen, we hebben het levenswerk van Hugh Hefner niet overgenomen, maar doen het vandaag eens met een bijzonder soort klassiekers. Oudjes met een twist is misschien een goede omschrijving. Of preciezer: met een stekker.

zelectriccars1

zelectriccars2zelectriccars3

In San Diego, California begon het bedrijf Zelectric Motors in 2012 met de bouw van de ZelectricBug, een elektrische Kever uit 1963. Met een team van EV-ingenieurs, VW-restauratiespecialisten en mechaniekers die air-coolds met de ogen dicht demonteren en weer terug in mekaar zetten werd er 2,5 jaar gewerkt aan de conversie. De auto is volledig gerestaureerd, met originele onderdelen waar mogelijk, en voorzien van een elektrische motor met batterijen die de bug een perfecte 50:50-gewichtsverdeling geven.

Akkoord, ZelectricBug is bijna 140kg zwaarder dan het origineel. Maar met 80 pk en een onmiddellijk beschikbare 110 Nm koppel krijgt hij ook bijna dubbel zoveel vermogen als het origineel. De li-ion accu’s van 24kWh zijn gelijkaardig aan die uit de Nissan Leaf en geven de ‘Bug een reikwijdte van 160 km. Het verbruik wordt gedeeltelijk herwonnen door een energi recuperatiesysteem, waardoor de auto begint af te remmen van zodra het gaspedaal wordt gelost. Je eigen beetle laten converteren kan vanaf 45.000 $, met donorauto wordt je bankrekening 68.000 $ lichter.

voituresextravert1

voituresextravert2voituresextravert3

De originele uitstraling behouden en toch elektrisch rijden, dat is ook het uitgangspunt van Martijn en Jurgen die zich met hun bedrijf Voitures Extravert toeleggen op de elektrificatie van Porsche 911’s. Anders dan Zelectric Motors start het tweetal steeds met een donorwagen die aan hun verwachtingen voldoet beter dan aan de slag te gaan met auto’s van klanten. Een Duitse partner stript de donor volledig en maakt de carrosserie roestvrij. Vervolgens bouwen ze originele remmen en een dito onderstel in. Ook hier wordt het gewicht zo goed mogelijk over voor- en achterkant verdeeld, wat het rijgedrag van de listige 911 een stuk voorspelbaarder maakt.

Met twee 60kW-batterijpacks krijgt de elektrische 911, of ‘quintessenza’, een bereik van zo’n 400km. De topsnelheid bedraagt 225 km/u en de sprint naar 100 gaat in minder dan 6 seconden. Momenteel biedt Voitures Extravert de keuze tussen een quintessenza SE, gebaseerd op de klassiek gelijnde 912 en een TE, die de stoere looks van de 930 Turbo heeft. De productie voor 2018 bedraagt slechts vijf stuks, reserveren kan mits betaling van 15.000€ voorschot. De totale kostprijs is niet terug te vinden op de site.

jaguar_e-type_zero_3

jaguar_e-type_zero_2jaguar_e-type_zero_9

Ook constructeurs zien wel brood in elektrische klassiekers. Jaguar stelde begin september, bij de lancering van de I-PACE in Londen, de E-type Zero voor. De mooiste auto ter wereld (aldus Enzo Ferrari) glijdt geruisloos de 21ste eeuw in met een speciaal gebouwde elektromotor en bijhorende batterijen. Het karakter en het rijgedrag van de Series 1 E-type 1.5 uit 1968 zoveel mogelijk behouden, dat kregen de ingenieurs van het nieuwe ‘Classic Works’-atelier van Jaguar Land Rover Classic als opdracht. Ze bedachten een geniale oplossing: geef de batterijen dezelfde afmetingen en ongeveer hetzelfde gewicht als de originele 6-in-lijn. Om ook de gewichtsverdeling te bewaren, moesten de accu’s exact daar komen waar de motor lag. De elektromotor ligt nu achter de batterijen, op de plaats waar de versnellingsbak zou komen.

Classic Works slaagt er op die manier in het onderstel – zonder aanpassingen – te blijven gebruiken met een motor die zelfs 46 kg lichter is. Idem dito voor de remmen, de ophanging – alles blijft origineel. Lithium-Ion batterijen en een 220 kW motor stuwen de Zero van 0 naar 100 in 5,5 seconden, één seconde sneller dan het origineel. Er werd bij JRL Classic trouwens zuinig omgegaan met het vermogen, dit om het rijplezier optimaal te houden. Op de afwerking werd dan weer niet beknibbeld: behalve enkele wijzerplaten en de LED-lichten, die omwille van het geringere verbruik geïnstalleerd werden, is dit een tot in de absolute perfectie gerestaureerde E-type. Tot hij geruisloos wegrijdt.

jaguar_e-type_zero_6

Wat bij alle bovenvermelde bedrijven opvalt, is de exceptionele afwerkingskwaliteit. Dit zijn geen auto’s die in een schuur door een paar liefhebbers ineengezet werden, dit zijn professionals met heel veel oog voor detail die niets aan het toeval overlaten. De auto’s kunnen dan ook dagelijks gebruikt worden, hoewel ze niet voorzien zijn van modernere veiligheidsvoorzieningen zoals kreukelzones, ABS of airbags. Waar heel wat oldtimers hun oude dag doorbrengen in al dan niet verwarmde garages, die enkel verlaten wordt voor een zondags tochtje, zijn deze e-oldies gebruiksklaar en betrouwbaar. En aangezien ze volledig elektrisch ingeschreven zijn, vormen lage-emissiezones geen enkel probleem.

En toch gaat er een heel stuk van het karakter van zo’n oldtimer verloren door de verbrandingsmotor te vervangen door een elektrische. Niet alleen de vorm of het uitzicht maken van een oude auto een klassieker, heel vaak is het ook de motor die doorslaggevend is. De heerlijke boxer van de Kever, een zes-in-lijn van BMW, een gillende Ferrari V12 of zelfs het vrolijke tweecilindertje uit de 2pk: neem die weg en je neemt een stuk de ziel van zo’n auto weg. Het zal zeker een bepaald publiek aanspreken, maar gezien de kostprijs en omwille van de veiligheidsvoorzieningen, die ook ‘klassiek’ zijn, zal het converteren van oudjes wellicht een nichebusiness blijven.

[Foto’s: Zelectric Motors, Voitures Extravert, Jaguar]