Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Terwijl het in België al Autosalon is wat de klok slaat, gaat er in Tokyo stiekem nog een beurs door. Niet de Motor Show van een paar maanden geleden natuurlijk, maar wel de innige Auto Show. Als grootste constructeur uit het Oosten kan Toyota daar natuurlijk niet ontbreken. Sterker nog: de Japanners stellen er de GR Super Sport Concept voor. Niet zomaar een sportwagen, maar een op de LMP1 gebaseerde straatlegale hypercar. Eat that, Mercedes-AMG Project One!

Toyota GR5

Sinds de aankondiging door Toyota’s grote baas dat er meer moest ingezet worden op toffe wagens, zag je al een warmere bries waaien door het anders eerder koele merk dat Toyota is. Om in sneltempo de boel wat op te warmen, komt Gazoo Racing met een wel erg hete rakker. Als basis dient de TS050 die het mooie weer maakt in het World Endurance Championship. De concept beschikt dus over dezelfde of tenminste een zeer gelijkaardige motorisatie. Onder de kap ligt de hybride aandrijflijn die een  2.4 liter grote twinturbo V6 combineert met elektromotoren. Goed voor een gecombineerd vermogen van 1.000 pk. De rest van de wagen? Die bestaat ook grotendeels uit gelijkaardige onderdelen als z’n racebroertje. Al kon je dat eigenlijk al afleiden aan het design: het lijnenspel is sterk verwant, net als de ronde voorruit. Ook de centrale vin op de wagen is present en moet de stabiliteit aan hoge snelheden garanderen.

Toyota GR2

Toyota GR3Toyota GR

Waarom Toyota dit zo aanpakt? “Rather than developing production cars into sports cars, we aim to work out how to incorporate the know-how developed through races and rallies into production cars amid various restrictions, and this is how competing contributes to TOYOTA GAZOO Racing’s efforts toward making ever-better cars. Thus, this is the starting point for Toyota’s completely new challenge to develop sports cars from active race cars”, aldus Shigeki Tomoyama – de man aan het roer bij Gazoo Racing.

Tevens lanceerde het merk op de beurs in Tokyo de e-Palette, een – om het simpel uit te drukken – elektrisch busje. Het is evenwel meer dan dat: een platform voor autonome voertuigen die samen kunnen werken met systemen van partners. De opbouw van de wagen kan aangepast worden naargelang de wensen van die partner. Denk aan Uber dat zo een taxiservice kan aanbieden zonder chauffeurs, en dus liefst heel wat stoelen wil in de wagen. Anderzijds heeft een Amazon dan weer nood aan zoveel mogelijk laadruimte.

Met de e-Palette wil het merk een eerste stap zetten in een dominante rol in de markt van zelfstandige voertuigen. Waarom dit hier ook even aanhalen? Niet vanwege het DRIVR-gehalte, wel omdat de Japanners ervan overtuigd zijn dat ze moeten inzetten op beide vlakken. Enerzijds zelfrijdende bolides die binnen de gemeenschap ingezet kunnen worden, anderzijds de GR Super Sport Concept als toekomstige sportwagen. Juist nog even koplampen toevoegen.

[Foto’s: Toyota Gazoo Racing]