Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Neen, we willen hier geen discussie starten over de vraag of je nu voor een handgeschakelde dan wel voor een automatische bak moet kiezen. Waarover dan wel? Over de Chinese multinantional Alibaba, die onlangs een nieuw concept op de wereld losliet waarmee het een frisse kijk wil bieden op de aanschaf van een bolide: de auto-automaat. Of je er als autoliefhebber echt blij van moet worden?

Alibaba vending machine

Jack Ma, oprichter en eigenaar van Alibaba, schopt de laatste jaren wel vaker keet in traditionele marktsegmenten. Denk maar aan de supermarkt zonder kassa’s die hij onlangs opende in Hangzhou, China. En nu is ook de automarkt aan de beurt. De Chinezen lanceren een concept waarbij je als klant je wagen uit de muur haalt als ware het een broodje kroket bij onze Noorderburen.

Hoe het werkt? Gebruikers van de app van Alibaba nemen een foto van een auto die hen interesseert. Vervolgens kan je aan de hand van een selfie een testrit reserveren. Bij de automaat registreert de software met gezichtsherkenning dat jij het bent, waarna je de gekozen vierwieler ontvangt. Het goede nieuws? Je hoeft de wagen niet meteen te kopen, maar kan er eerst tot drie dagen mee testrijden. Rotsvast overtuigd van je keuze? Dan kan je via de app de wagen aankopen. Niet helemaal verkocht? Dan kan je van vooraf aan herbeginnen.

Alibaba maakt zich sterk dat het binnenkort twee van deze winkels zal openen: een in Shanghai en andere in Nanjing. Volgens ondertekende zijn er best wel wat voordelen verbonden aan dit systeem, al blijft de vraag of ze opwegen tegen de nadelen. Waarom dit mogelijks een succes wordt? Vooral omdat je als klant de touwtjes in handen hebt. Gedaan met het aflopen van verschillende concessies, waar je meestal slechts voor enkele uren over een testwagen kan beschikken. Met drie dagen aan proefperiode heb je alle tijd om kennis te maken met de wagen. Ben je na die termijn niet overtuigd? Geen man overboord, je brengt de wagen gewoon terug en kan vervolgens een andere uitproberen. Dat tot vijf keer in een periode van twee maanden, om zo misbruik te voorkomen.

Al zijn er toch ook enkele mindere kanten aan dit verhaal. Zo zullen er waarschijnlijk enkel courante modellen beschikbaar zijn, het moet immers renderen. Ben je als autoliefhebber op zoek naar een echte DRIVR, dan laat je de automaat waarschijnlijk beter links liggen. Vervolgens is het maar de vraag of het systeem van drie testdagen ook in de praktijk haalbaar is. Wat als de vraag erg groot blijkt en de automaat dagenlang leeg staat? Daarnaast zal je waarschijnlijk weinig inspraak hebben bij de keuze van de snufjes waarmee-ie is uitrust. Om nog maar te zwijgen over waar je heen moet als er problemen zijn met je aankoop als die nog in garantie is.

Verkies jij nog steeds een klassiek bezoek aan de dealer?
Of ga je tegenwoordig anders te werk voor een aankoop?

[Foto: Alibaba]

Share Button