Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We moeten de eerste persoon die rouwig is om het afscheid van de 5 Gran Turismo nog ontmoeten. De crossover ging door het leven als een kruisbestuiving van de 5 Touring, de 7 en de X5 – maar kwam bijgevolg wat geforceerd voor de dag en miste tot overmaat van ramp het sportieve DNA dat zo typisch is voor het merk. Zijn opvolger moest en zou dus op alle vlakken beter worden. Het resultaat? Volgens de jongens en meisjes marketeers verdient de GT nu zelfs het cijfer 6 op de kont. Met reden? De vraag stellen, is ze beantwoorden.

BMW 6 GT Rear Driving_resized

De buitenkant is er alvast op vooruit gegaan, niet?

Het design van de 6 Gran Turismo straalt meer klasse en sportiviteit uit. De auto is 8,7 cm langer geworden en 2,1 cm lager dan zijn voorganger. Hierdoor kon de hoogte van het kofferdeksel zakken en krijgt de auto een zowaar sportieve kont. De nieuweling heeft nog het meest weg van een liftback, zoals de Audi A7. Maar die is wel 12 cm korter en 11 cm lager om dichter bij de 6 Gran Coupe aan te leunen. De Gran Turismo leent de wielbasis, van maar liefst 3,070 m, van zijn grote broer, de 7 Reeks. Het is een uniek feature, dat samen met de hogere zitpositie duidelijk maakt dat de 6 GT op comfort met een grote C focust. De auto verliest weliswaar de tweedelige achterklep van zijn voorganger, maar de kofferruimte neemt wel toe. De vlakke laadvloer zonder tildrempel geeft plaats aan 610 l bagageruimte, enmet de bank plat 1800 l. Dat is respectievelijk 40 l en 100 l meer dan een 5 Touring.

BMW 6GT interior_resized

Zelfde – positieve –  verhaal aan de binnenkant, dan?

Instappen in de 6 Gran Turismo gaat vlotjes, ook achterin, waar de aflopende daklijn de passagiers niet dwingt om Quasimodo-gewijs in te stappen. Vooraan zit je op heerlijke comfortstoelen, die herkenbaar zijn uit de 5 Reeks maar wel 6 cm hoger staan. De GT mag dan wel het cijfer 6 dragen en de beenruimte van de 7 overnemen, de boordplank komt integraal uit de 5 Reeks. BMW maakt zo onbewust duidelijk dat dit geen sportieve 6 is, zoals de Gran Coupe met zijn naar de bestuurder gericht dashboard dat wel is. Het onderscheid met de 5 Reeks wordt finaal gemaakt op de achterbank. Naast de royale been- en hoofdruimte kan er – weliswaar optioneel – genoten worden van een elektrisch verstelbare rugleuning en zijn de zonnegordijntjes elektrisch terwijl je die bij de 5 zelf moet ophangen.

BMW 6GT rear seats_resizedBMW 6GT folded rear seats_resized

Genoeg gelounged, tijd om te rijden!

Vooraleer we de rijeigenschappen opsommen,  vermelden we dat onze 6 Gran Turismo is uitgerust met het optionele M-sportpakket dat een sportiever onderstel en 20” velgen bevat. Standaard maakt de 6 GT gebruik van luchtveren achteraan en conventionele veren vooraan, maar onze met opties overladen testwagen was uitgerust met de optionele luchtvering vooraan, adaptieve dempers, actieve rolstabilisatoren en vierwielsturing. De 630d xDrive GT zet zo 1955 kg op de weegschaal – 80kg meer dan een 530d xDrive Touring – maar blijft in lange slingerbochten goed op de weg liggen. De auto helt niet overdadig over en deze GT schept wel degelijk rijplezier. Het is zelfs zo dat het verschil met de 5 Touring enkel opviel in rechte lijn, waar de 6 GT een paar tiendes laat liggen bij de spurtjes. Desalniettemin: 0 tot 100 in 6 seconden is zeker niet van de poes.

BMW 6 GT Front Driving_resized

Daarom is het des te meer een verrassing dat het comfortniveau aan boord van een merkbaar hoger niveau is. De luchtveren filteren de putdeksels prima weg en verkeersdrempels worden zonder deining opgevangen. Het motorgeluid is uitstekend gedempt, zo goed zelfs dat we bij een tunnel het raampje naar beneden deden om de dieselroffel toch eens te horen. De 6 GT mag zich dus met recht en reden een crossover noemen. Het gevolg is wel dat je als bestuurder weet dat de auto sportieve capriolen aankan, maar je nooit aangemoedigd wordt om het onderste uit de kan te halen.

BMW 6 GT Detail 4_resizedBMW 6 GT Detail 2_resized

BMW 6 GT Detail 3_resizedBMW 6 GT Detail 3_resized

Een speciale vermelding voor de zes-in-lijn dieselmotor, misschien?

Met plezier, want de stille zescilinder diesel van BMW behoort tot de top in zijn segment. Hij staat bekend als een zuinige drinker, maar het hogere gewicht en de minder gunstige luchtweerstand zorgen voor wat extra verbruik – 0.5 liter/100km – ten opzichte van de 5 en 7. Toch komt de 6 Gran Turismo goed uit de voeten met 265 pk en 620 Nm vanaf 2000 tpm. De sprint naar 100 km/u tikt weg in 6 seconden en de topsnelheid is zoals het hoort begrensd op 250km/h. Het koppel is breed uitgesmeerd over het toerenbereik waardoor de auto blijft trekken, zelfs bij 4000 tpm is er nog meer dan 450 Nm beschikbaar. De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat die berg koppel met gemak op de grond wordt gezet, zelfs in die mate dat je je als bestuurder afvraagt of het chassis van je caravan extra versteviging nodig heeft voor je de teugels van deze Bimmer laat vieren.

BMW 6 GT Rearrear Driving_resized

Conclusie?

We vermoeden dat de 5 Gran Turismo snel vergeten zal zijn. De 6 GT legt de lat beduidend hoger en zal eigenaars van zijn voorganger probleemloos over de schreef trekken met zijn toegenomen interieurruimte, het sportieve lijnenspel en dynamische rijgedrag. Wie de tijd neemt om zich te verdiepen in de cijfers, merkt op dat de 630d xDrive Gran Turismo niet duur verkocht wordt. Alles is relatief natuurlijk, want zonder opties kost-ie al € 69.500. Maar in vergelijking met de minder ruime 5 Touring is dat slechts €3.400 meer, terwijl de standaarduitrusting van de 6 wél beschikt over een achteruitrijcamera, BMW Professional navigatie, High Beam Assist enz. Een even grote 730d xDrive kost daarentegen € 20.850 extra. En dan is er nog de 6 Gran Coupe, die BMW enkel aanbiedt met de 313 pk sterke diesel, maar daar wel € 96.000 voor vraagt. Kortom, de 6 Gran Turismo is een verstandige koop die niet aanvoelt als een 6, maar qua rijden en interieurafwerking aanleunt bij de 5 Reeks en qua ruimte bij de 7. En daarmee is de hamvraag in één adem beantwoord.

BMW 630d xDrive Gran Turismo

Plus Min
+ Veel ruimte voor ‘weinig’ geld – Gewicht, ondanks dieet

Weggecijferd

Motor 3.0 zes-in-lijn turbodiesel
Aandrijving vierwielaandrijving
Transmissie achttrapsautomaat
Vermogen 265 pk @ 4000 opm
Koppel 620 Nm @ 2000 opm
Gewicht 1955 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,0 s
Topsnelheid 250 km/u
Normverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 144 g/km
Vanafprijs 69.500 euro

Verdict

8 op 10

Share Button